Saturday, December 22, 2018

BAB 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

Pengertian Sosiologi  
Istilah sosiologi telah diperkenalkan oleh Auguste Comte (1798 – 1857) dalam bukunya Positive Philosophy (1842). 
Istilah ini berasal daripada perkataan latin “sosio” bermaksud “berkongsi”
 Istilah ini juga merupakan gabungan perkataan Yunani dan Rom yang bermaksud “pengetahuan mengenai masyarakat”.  

 Sosiologi adalah kajian saintifik mengenai


TOKOH-TOKOH SOSIOLOGI
  1.  Ibnu Khaldun (1332-1406)
          Lahir di Tunisia.
        ●Menurutnya, sosiologi merupakan bidang sains yang berdiri sendiri dan memiliki objeknya iaitu peradaban sosial dan peradaban manusia.
           ●Mengkaji perkaitan antara institusi sosial seperti politik dan ekonomi serta meneliti hubungan antara institusi sosial berkenaan.
             ●Penyelidikan masyarakat secara saintifik dan empirikal dalam mencari punca-punca fenomena sosial.
 
       2. Auguste Comte (1798-1857)

               Mengasaskan ilmu Sosiologi (Barat).
              ●  Sosiologi = ilmu sains paling signifikan dan kompleks berbanding dengan sains lain.
              ●  Memperkenalkan hierarki sains dengan bidang sosiologi berada pada kedudukan teratas (ratu).
              ●Penyelidikan masyarakat perlu dilakukan secara saintifik dan sistematik.
    
     3.Karl Marx (1818-1883)

         Merupakan ahli falsafah, ekonomi, dan revolusi yang berasal dari Jerman.
  •           Perubahan sosial bukanlah dipengaruhi oleh nilai atau idea, tetapi dipengaruhi oleh ekonomi.
  •           Mengkritik  sistem kapitalisme – pihak berkemampuan (borjuis) mendominasi ekonomi sementara pekerja (proletariat) terpaksa bekerja dengan borjuis.

     4.Emile Durkheim (1858-1917)
  •           Berasal dari Perancis.
  •         Sosiologi hanya boleh dianggap sebagai sains sekiranya pengkaji menfokuskan kajian kepada   fakta sosial yang perlu dikaji seperti mana mengkaji benda (kehidupan sosial dapat dikaji seperti objek nyata).
  •         Dalam masyarakat moden pembahagian tugas akan mengambil alih tugas agama sebagai asas ikatan sosial.
  •       Anomie (perasaan hilang arah disebabkan keadaan sosial tertentu) menyebabkan masyarakat moden memerlukan moral.

     5.Max Weber (1864-1920)
  •         Strafikasi bukan disebabkan oleh ekonomi sahaja tetapi adalah multidimensi: ekonomi, status dan kuasa.
  •         Menganggap agama penting sebagai agen perubahan.
  •         Konsep ideal type = konsep yang menggambarkan ciri utama sesuatu perkara atau fenomena.
  •         Idea dan nilai (selain faktor ekonomi) memberi kesan kepada perubahan sosial.
Kajian sosial: manusia perlu ambil kira tentang perilaku (tidak sama seperti mengkaji sains fizikal).


GEORGE HERBERT MEAD (1863-1931)
  •         Beliau adalah seorang ahli falsafah dan ahli psikologi sosial di University of Chicago.
  •         Beliau menyatakan bahawa manusia berinteraksi satu dengan yang lain secara langsung melalui simbol-simbol. Simbol boleh terdiri daripada perkataan, objek, perlakuan, bahasa.
  •         Menurutnya interaksi antara individu adalah sangat penting.
 
Perspektif Sosiologi

Disiplin sosiologi mempunyai perspektifnya yang tersendiri tentang masyarakat dan tingkahlaku social. Tumpuan perspektif sosiologi adalah pada tingkah laku masyarakat, memahami corak interaksi dan proses kelompok. Ia meliputi dua bidang: Mikro sosiologi bersifat kecil dan individu. Makro sosiologi bersifat besar dan corak organisasi dan kompleks seperti peperangan, pengangguran. Misalnya, masalah penagihan dadah adalah masalah individu (mikro) tetapi boleh menyebabkan masalah kecurian dalam masyarakat (makro).

Sosiologi: teori lahir daripada masyarakat yang menjadi objek dan subjek dalam kajian

MAKSUD PENDIDIKAN
Barat -John Dewey - satu proses perkembangan individu.
  •             Pendidikan merupakan usaha mengatur ilmu pengetahuan untuk menambahkan lagi pengetahuan semula jadi yang ada padanya, supaya dapat hidup dengan lebih berguna dan lebih selamat lagi.ilmuan Islam - Syed Muhammad Qutb- proses membentuk manusia secara menyeluruh dan seimbang. Tujuan utama pendidikan ialah untuk memperkembangkan potensi intelek, fizikal, emosi dan rohani manusia ke arah kesempurnaan.  Kita boleh melihat pendidikan dari pelbagai perspekti     Tidaklah mustahil sekiranya terdapat kelainan antara tafsiran konsep ‘pendidikan’ dari setiap INDIVIDU, termasuklah anda sendiri kerana setiap seorang akan mentafsir pendidikan berdasarkan pengalamannya. Kita boleh melihat pendidikan sebagai satu ‘proses’ dan sebagai suatu ‘produk’ (hasil). Dari segi proses, pendidikan bererti bagaimana seseorang itu diasuh dan diajar; dan kesannya adalah berlaku pembelajaran, iaitu pertambahan pengetahuan dan kemahiran serta perubahan cara berfikir seseorang.

Kajian tentang proses dan hasil pendidikan melibat berbagai-bagai disiplin ilmu.
Setiap disiplin ilmu memberi tafsiran pendidikan mengikut perspektifnya.
Berikut ialah contoh tafsiran pendidikan dari perspektif  sosiologi, ekonomi, sains politik dan psikologi.



Perspektif sosiologi
Pendidikan dilihat sebagai satu proses sosialisasi, iaitu bagaimana ahli masyarakat, terutama generasi muda, diajar dan diasuh secara formal atau tidak formal untuk menerima pengetahuan, kemahiran, norma dan nilai sosial, kedudukan dan peranan masing –masing dalam konteks sesuatu masyarakat itu. Pendidikan juga dilihat sebagai proses ‘pemilihan’ (selection) yang menentukan kedudukan atau status seseorang dalam susun lapis sosio-ekonomi masyarakat itu: lebih tinggi pendidikan seseorang lebih tinggi statusnya dalam masyarakat.

Perspektif antropologi
pendidikan sebagai proses pembudayaan (enculturation) di mana ahli sesuatu masyarakat mempelajari dan menerima kepercayaan, nilai-nilai, norma, cara bertindak yang dianggap sesuai dalam masyarakat itu. Seseorang yang berbudaya ialah seseorang yang menghayati dan mengamalkan nilai dan tingkah laku yang ‘baik’ dalam masyarakat itu. Dari perspektif ini, proses dan hasil pendidikan oleh sesebuah masyarakat yang percaya dan memberi tumpuan kepada pendidikan sains dan teknologi adalah berbeza dengan masyarakat yang mementingkan pendidikan agama dan tatasusila;

Perspektif ekonomi
pendidikan sebagai satu ‘pelaburan’ (investment), atau sebagai satu ‘consumption’. Pelaburan dalam pendidikan bererti membelanjakan wang, masa dan tenaga untuk mendapat pendidikan dan latihan. Ilmu dan kecekapan yang diperoleh dijangka akan membawa pulangan  menguntungkan pada masa hadapan, melalui pekerjaan yang lebih baik, produktiviti dan pendapatan yang lebih tinggi. Pendidikan sebagai ‘consumption’ pula menganggap proses dan hasil mencari ilmu pengetahuan itu hanyalah untuk kepuasan rasa ingin tahu atau riadah saja.

Perspektif sains politik
pendidikan sebagai proses bagaimana sesebuah negara itu mendidik dan membina warga negaranya supaya mempunyai sikap dan nilai patriotisme, mengetahui tentang hak dan tanggungjawab mereka sebagai warganegara. Kita boleh melihat pendidikan di negara Jepun berjaya melahirkan rakyatnya yang bangga dengan negara Jepun, begitu juga Amerika Syarikat, Indonesia, Britain dan Singapura. Negara kita Malaysia juga mendidik generasi muda supaya memahami aspirasi negara kita misalnya memahami Rukun Negara, tata susila dan undang-undang negara kita. Murid-murid belajar sejarah dan geografi negara Malaysia, menyanyi lagu ‘Negara-ku’, mengibar Jalur Gemilang, menghormati Yang Di- Pertuan Agong, dan sayang kepada alam sekitar negara kita. Kita dididik secara langsung dan tidak langsung supaya berasa bangga menjadi rakyat Malaysia.


perspektif psikologi pendidikan
akar psikologi melihat pendidikan sebagai proses membantu pembelajaran seseorang murid untuk memperkembangkan potensinya dan membentuk sahsiahnya. Ada berbagai teori pembelajaran dan pengajaran untuk menerangkan bagaimana seseorang itu belajar dan boleh dididik. Setiap individu mempunyai bakat, aptitud dan gaya pembelajarannya yang tersendiri. Dengan itu proses pendidikan ialah proses memupuk perkembangan potensi, bakat dan sahsiah murid-murid.

Sosiologi & Pendidikan
Sosiologi  melibatkan manusia oleh itu skop kajian adalah sangat meluas. Pendidikan dikelilingi dengan unsur kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia social. Justeru, pendidik perlu tahu tentang sosiologi kerana mereka  berkhidmat di dunia pendidikan yang dikelilingi masyarakat. Masyarakat  sangat berkait rapat dengan sosiologi. Oleh yang demikian pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu dengan lain. Fenomena-fenomena yang berlaku dalam dunia pendidikan (termasuk sekolah) perlu dianalisis dalam perspektif sosiologi
 

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...