Saturday, December 22, 2018

RUMUSAN BAB 8

BAB 8: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA


PENDAHULUAN
Satu kaedah menyusun dan merancang kelas yang terdiri daripada pelajar pelbagai bangsa dan budaya. Ia amat penting dalam mengurus sekolah pelbagai budaya kerana pengurusan dapat memberi implikasi kepada semua kakitangan di sekolah-sekolah termasuk guru dan murid. Budaya yang berbeza di dalam kelas boleh mempengaruhi persekitaran pembelajaran mereka.

ISI-ISI PENTING
Antara budaya di sekolah adalah budaya instrumental. Budaya ini mengumpulkan pengetahuan, kemahiran dan sikap yang diperlukan untuk lulus peperiksaan. Tujuan budaya ini diketengahkan adalah menghasilkan murid-murid sebagai warganegara yang baik kerana budaya nilai mengutamakan matlamat masa hadapan murid-murid (Yahya Don & Yaakob Daud, 2011). Selain itu, budaya eksperif. Aktiviti-aktiviti yang dijalankan untuk menghilangkan ketegangan serta mengeluarkan tenaga tanpa sebarang kawalan daripada kakitangan sekolah. Seterusnya, budaya moral. Tujuan budaya moral adalah menghasilkan murid-murid bermoral yang berkemampuan membuat pertimbangan tentang beberapa tindakan atau tingkah laku yang betul atau salah. Contoh budaya yang terdapatdi sekolah adalah budaya belajar, budaya berpakaian, budaya hormat-menghormati, budaya berani bertanya, budaya membaca dan budaya penyayang.
Menurut Sufean Hussin (2007), pelbagai budaya ini terbahagi kepada dua iaitu budaya positif dan budaya negatif. Budaya positif ialah budaya suka bertanya dan pelajar memberi perhatian di dalam kelas. Budaya suka bertanya amat baik terutama bagi memastikan pelajar dapat mengetahui maklumat dengan lebih lanjut dan memahami isi kandungan dengan lebih mendalam. Tumpuan yang diberikan oleh pelajar pada waktu kelas memudahkan guru mengawal kelas dan pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Bidaya negatif pula adalah sikap tidak menghormati guru dan ponteng kelas. Hal ini menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran terganggu.
Selain itu, budaya ilmu di sekolah pula adalah kewujudan sesuatu keadaan yang setiap lapisan masyarakat melibatkan diri baik secara langsung mahupun tidak langsung dengan kegiatan-kegiatan keilmuan dalam setiap kesempatan dan keadaan. Matlamatnya adalah untuk melahirkan masyarakat yang cintakan ilmu dan kebenaran serta meletakkan ilmu di tempat tinggi dalam sistem nilai hidup mereka. Ciri-ciri budaya ilmu adalah usaha memperoleh ilmu melaui pelbagai cara, usaha mengembangkan ilmu, usaha manusia mengguna dan memanfaatkan ilmu dengan sebaik-baiknya dan menyentuh secara khusus perhubungan di antara manusia dengan ilmu.

KESIMPULAN
Sekolah mempunyai budaya yang tersendiri yang berbeza daripada budaya institusi-institusi lain seperti penjara atau hospital sakit jiwa. Ini kerana sekoalh wujud sebagi sebuah institusi sosial lantaran adanya para guru dan pelajar, guru dan murid berinteraksi dalam menyampai, mengembang dan menambah ilmu. Proses tersebut telah melahirkan suatu budaya yang dikenali sebagai budaya sekolah. Dalam perkataan lai, budaya sekolah sebahgian besarnya muncul hasil daripada interaksi di antara guru dan pelajar.

RUJUKAN
Yahya Don, & Yaakod Daud. (2011). Kompetensi Kepimpinan budaya dan sekolah          berprestasi tinggi di Malaysia. Kedah: Penerbit Universiti Utara Malaysia.
Sufean Hussin. (2007). Inovasi Dasar Pendidikan: Perspektif sistem dan organisasi.           Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...