Saturday, December 22, 2018

RUMUSAN BAB 11

BAB 11: PENGURUSAN BILIK DARJAH


PENDAHULUAN
Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya persekitaran kondusif bagi menjalani proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon Sang, 2011). Justeru, suasana pembelajaran yang baik harus diwujudkan dalam bilik darjah supaya dapat meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2010).  

ISI-ISI PENTING
Antara peranan guru dalam memastikan bilik darjah sentiasa dalam keadaan terkawal ialah guru perlu mempelajari tentang murid. Sebagai guru, mereka perlu mendapatan maklumat dan data untuk memahami murid-muridnya kerana mereka mepunyai latar belakang  dan tingkah laku yang berbeza. Semua perbezaan daripada sikap para pelajar mempengaruhi cara dan kaedah pengajaran dalam bilik darjah.
Kedua, merancang persekitaran bilik darjah dan rutin harian. Murid-murid perlu terlibat dalam menjalankan rutin harian bilik darjah supaya bilik darjah lebih menarik dan kondusif. Penyusunan sumber dan fasiliti bilik darjah perlu mengambil kira kekemasan dan ruang pembelajaran agak lebih selesa. Ketiga. Guru perlu merancang dan menyusun pengajaran pentaksiran. Peruntukan masa yang sewajarnya perlu bagi topik-topik yang sukar supaya murid dapat memahami topik dengan lebih baik. Alat pengukuran dan penilaian untuk mengesan dan menguji pemahaaman serta penguasaan murid terhadap sesuatu topik yang dipelajari.
Ciri-ciri guru afektif pula mempunyai peribadi yang berkualiti. Peribadi yang berkualiti penting supaya digemari oleh murid-murid. Seterusnya, kompentensi pengajaran dan pembelajaran. Guru perlu menguasai ilmu pengetahuan dan kemahiran berkaitan topik yang hendak diajar. Mereka juga perlu tahu lebih mendalam dan mampu menghurai dan mengaitkan dengan masalah kehidupan dunia sebenar serta boleh menyelesaikan masalah yang timbul berkaitan isi kandungan pelajaran. Guru hendakalan menghayati amalan nilai keguruan. Guru merupakan suri teladan kepada pelajar. Maka, guru harus mempamerkan sikap dan tingkah laku yang baik kepada para pelajar. 

KESIMPULAN
Pendekatan atau kaedah yang dipilih oleh guu dalam menguruskan bilik darjah bertujuan bagi memastikan proses PdPc berjalan lancar. Murid-murid akan lebih seronok, bermotivasi dan mampu memberi tumpuan terhadap aktiviti pembelajaran yang dijalankan.

RUJUKAN
Mok, S. S. (2011). Psikologi Pendidikan ( 2nd ed.). Selangor: Penerbitan Multimedia.
Noraini Idris. Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: McGraw-Hill, 2010.

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...