PENDAHULUAN
Sekolah adalah tempat untuk
belajar dan mengajar, tempat menerima dan memberi pelajaran. Sekolah juga
dikenali sebagai pusat penyebaran ilmu untuk mendidik anak. Pada mulanya fungsi
sekolah terbatas pada beberapa kecekapan seperti menulis, membaca, dan
menghitung tetapi pada masa ini, seiring dengan pelbagai perubahan yang
dihadapi menyebabkan sekolah menyentuh tentangketrampilan dan mata pelajaran
lain. Persekitaran bermaksud kawasan di sekeliling suatu tempat. Ia merujuk
tentang suasana sesebuah sekolah. Persekitaran sekolah dipengaruhi oleh
perkembangan pelajar di sekolah.
ISI-ISI PENTING
Dua jenis
persekitaran yang dikenalpasti di dalam sekolah adalah persekitaran fizikal dan
persekitaran psikososial. Persekitaran fizikal bermaksud kemudahan dan
peralatan yang dibekalkan di sekolah. Antaranya adalah suasana bilik darjah
yang kondusif penting untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran di bilik
darjah. Bangunan sekolah yang cantik, bersih dan ceria memberikan keselesaan dan
keceriaan kepada warga sekolah. Persekitaran psikososial pula menyentuh tentang
hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran sosialnya.
Ciri-ciri persekitaran psikososial adalah menwujudkan suasana ceria dan selesa
kepada guru dan pelajar. Maka, suasana ini dapat merangsang pembelajaran dan
pembelajaran secara koperatif. Persekitaran ini bebas daripada ancaman dan
bahaya fizikal.
Bab ini
membincangkan tentang sekolah dan masyarakat. Sekolah adalah lambang sosial
yang berfungsi untuk mencapai matlamat dan objektif sosial bagi melahirkan
pelajar yang cemerlang dari segi keilmuan dan membentuk pelajar yang bersahsiah
serta bertanggungjawab sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (Lizawati
Yahya, 2009). Pelajar merupakan sebahagian daripada masyarakat dan bakal
menjadi pemimpin negara. Masyarakat harus membantu dan bekerjasama dengan
sekolah agar apa yang dilaksanakan dan dihasilkan di sekolah sesuai dengan apa
yang dikehendaki oleh masyarakat.
Antara
tujuan utama dalam menwujudkan hubungan baik antara sekolah dan masyarakat
adalah bagi mengembangkan mutu belajar dan pertumbuhan anak-anak dengan
aktiviti-aktiviti pelajar bersama masyarakat. Ia juga boleh meningkatkan mutu
kehidupan masyarakat dan memperoleh bantuan dari masyarakat dalam pembangunan
dan pelaksanaan program sekolah.
Seterusnya,
hubungan sekolah dan ibu bapa. Sokongan ibu bapa boleh diperoleh daripada
Persatuan Ibu Bapa & Guru bagi menjalinkan hubungan yang erat. Hubungan
yang bagi antara kedua-dua pihak dapat menwujudkan komuniti kecil di sekolah
dan memudahkan penyertaan dan penglibatan ibu bapa secara sukarela
.
KESIMPULAN
Matlamat sekolah yang
berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dapat diwujudkan dengan jalinan
hubungan yang baik antara sekolah dan masyarat dan ibu bapa. Semua perkara ini
boleh dicapai melalui sikap pengetua dan guru-guru yang sentiasa
hormat-menghormati antara mereka.
RUJUKAN
Lizawati Yahya. (2009). Hubungan persekitaran
keluarga dan pencapaian akademik pelajar
tingkatan empat di sekolah menengah. Tanjong Malim: Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia, Universiti
Pendidikan Sultan Idris, 2009.
No comments:
Post a Comment