PENDAHULUAN
Organisasi adalah suatu
badan yang dianggotai oleh pelbagai individu dengan kelebihan yang pelbagai
yang menjalankan tugas dan peranan yang berbeza bagi mencapai matlamat yang
sama (Robbins, 2011). Kepimpinan pula adalah kesatuan yang terdiri daripada bahagian-bahagian
dalam sesuatu pertubuhan tertentu. Menurut Certo (1989), kepimpinan ialah
proses pengarahan tingkah laku orang lain ke arah penyempurnaan sesuatu
objektif. Kepimpinan wujud apabila seseorang mendorong, memujuk dan
mempengaruhi orang alin untuk mencapai objektif organisasi. Kejayaan organisasi
bergantung pasa kepimpinan yang berwibawa dan dipimpin oleh pengetua yang
cemerlang.
ISI-ISI PENTING
Terdapat
enam jenis corak kepimpinan di sekolah iaitu iklim terbuka, iklim berautonomi,
iklim terkawal, iklim tertutup, iklim biasa dan iklim kebapaan. Iklim terbuka
bermaksud guru-guru sentiasa bekerjasama tanpa berkira atau berselisih faham
kerana tidak puas hati. Kerjasama yang baik antara guru-guru berada dalam corak
kepimpinan ini. Pengetua pula memastikan tugas yang diberi kepada guru dapat
dilaksanakan dengan baik dan sempurna. Iklim berautonomi pula adalah sikap
bersatu padu dan kerjasama yang baik antara guru untuk mencapai matlamat
sekolah. Corak kepimpinan ini juga mengutamakan keperluan sosial berbanding
bekerjandan pengetua membenarkan guru-guru berinteraksi secara bebas.
Iklim
terkawal pula adalah pengetua mementingkan caranya tersendiri dan mengawal
semua perkara. Selain itu, beliau juga bersikap mementingkan pencapaian murid
semata-mata daripada keperluan sosial dan berpendapat bahawa tugas guru di
sekolah adalah untuk mengajar. Iklim tertutup pula sikap pengetua yang gagal
mengarahkan aktiviti guru-guru tidak menjaga kepentingan guru-guru. Sikap
antara guru-guru tidak berpuas hati dan berdukacita. Selain itu, iklim biasa.
Situasi ini lebih harmoni kerana pengetua mengambil bahagian untuk menwujudkan
suasana kekeluargaan. Guru-guru pula sering beramah mesra dan bergembira tetapi
mutu kerja mereka adalah rendah. Iklim kebapaan pula adalah iklim atau
persekitaran yang tidak produktif. Hal ini keran sikap pengetua sentiasa
menjauhkan diri tetapi mengharapkan sesuatu mengikut arahannya. Tambahan pula,
pengetua tidak dapat memuaskan keperluan sosial dan pencapaian kerja sekolah.
Di samping
itu, jenis-jenis kepimpinan sekolah pula adalah kepimpinan autokratik,
kepimpinan demokratik , kepimpinan laissez-faire dan kepimpinan kontigensi.
Autokratik ialah interaksi sehala. Contohnya, pengetua memberi arahan kepada
guru manakala guru hanya mendengar dan menuruti segala arahnya. Guru-guru tidak
diberi peluang kepada guru untuk menyuarakan pendapat atau memberi cadangan.
Tujuan kepimpinan autokratik dilaksanakan adalah untuk memastikan guru-guru
melaksanakan tugas yang sempurna. Walau bagaimanapun, suasana bekerja seperti
ini menjadikan ia lebih tegang dan motivasi para guru menjadi rendah.
Kepimpinan demokratik pula ialah interaksi dua hala. Perbincangan dan pertukaran
pendapat antara pengetua dan guru-guru diwujudkan bagi mendapatkan suara
majotiti. Gaya kepimpinan ini disukai oleh para guru dan staf lain kerana ia
banyak berbincang dan membuat keputusan bersama-sama. Ia menimbulkan suasana
kondusif dan menyebabkan guru-guru dapat menumpukan sesi pengajaran dan
pembelajaran dengan tenang dan gembira. Kepimpinan laissez-faire
pulabertentangan dengan autokratik. Lissez-faire bermakna tidak ada keyakinan
diri dan tidak menetapkan matlamat. Guru-guru diberi kebebasan sepenuhnya
kepada mereka untuk membuat kepuusan. Penilaian , pujian, kritikan, idea dan
nasihat tidak diberikan oleh pengetua kecuali diminta oleh ahli. Pengetua juga
berikap tidak memntingkan tudag dan tanggungjawab ahli, tidak menekankan
prestasi, pencapaian dan kecemerlangan guru. Kepimpinan kontigensi pula
dipengaruhi oleh tiga faktor utama iaitu hubungan antara pemimpin dan anggota,
struktur tugas dan posisi kuasa.
Dalam
konteks ini, peranan pengetua dilihat besar bagi memastikan segala tenaga dan usaha
para guru mencapai program pendidikan yang berkesan. Menurut Hussin Mahmood
(1973), keberkesanan sekolah mempunyai pertalian yang erat dengan kepimpinan
pengetua dalam bidang pengajaran dan pendidikan. Pengetua sekolah yang efektif
akan memberi sokongan dan memajukan aspek pengajaran pembelajaran, berbincang
dengan guru tentang hal-hal yang berkaitan dengan masalah yang dihadapi oleh
pelajar, mendiagnosis dan menyelesaikan masalah lain yang berkaitan dengan
pengajaran dan pembelajaran.
Selain itu,
kepimpinan guru perlu bagi mewujudkan iklim yang menuntut pencapaian akademik
bagi setiap murid, menentukan kejayaan akademik murid, mengurus kelas secara
teratur dan berkesan, melaksanakan amalan pengajaran yang dapat menunjukkan
kejayaan dan menyediakan peluang kepada pelajar mengamalkan tanggungjawab dan
kepimpinan.
KESIMPULAN
Organisasi dan kepimpinan
amat penting dalam sesebuah organisasi. Kepimpinan adalah satu kemahiran yang
amat penting bagi mencapai matlamat dalam satu organisasi. Kecemerlangan sesebuah
organisasi terletak pada keberkesanan kemahiran kepimpinan. Terdapat beberapa
gaya kepimpinan iaitu autokratik, demokrasi, laissez-faire dan kontigensi.
RUJUKAN
Certo, S. C. (1989). Principle of modern management
functions and systems. Massachussets:
allyn and Bacon, Inc.
Robbins. (2011). Organizational Bahavior. (14th
ed.). Upper Saddle river, N. J.: Prentice Hall.
No comments:
Post a Comment