BAB
1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN
Pada permulaan kami didedahkan dengan
beberapa tajuk-tajuk yang akan dibincangkan dalam kuliah. Sesi pembelajaran
dimulakan dengan kumpulan yang pertama untuk membentangkan berkaitan tajuk
‘Sosiologi dan Pembelajaran’. Melalui sesi pembelajaran kali ini, guru
menerangkan dengan lebih lanjut tentang pengertian sosiologi iaitu mempelajari masyarakat,
perilaku masyarakat, dan perilaku sosial manusia dengan mengamati perilaku kelompok
yang dibangunnya serta ilmu-ilmu yang berkaitan dengan sosiologi.
Di samping itu, turut dikaitkan dengan pencetus
sosiologi, Augustu Comte yang dikenali sebagai ‘bapak sosiologi’, Emile
Durkheim (ilmuwan sosial Perancis), Herbert Spencer (ilmuwan Inggeris) serta
Lester F.Ward (ilmuwan Amerika). Ilmuwan tersebut turut mencetuskan tahap-tahap
perkembangan intelektual termasuklah tahap teologis, tahap metafisis dan tahap
positif. Guru turut meyenaraikan antara ilmuwan besar dalam bidang sosiologi
ini. Di samping itu, guru membincangkan tentang sosiologi yang diperkenalkan
Augutu Comte termasuklah sosiologi statis dan sosiologi dinamis serta daripada
beberapa ilmuwan dalam bidang ini.
Secara amnya, sosiologi dan pembelajaran penting
dalam pendekatan pengajaran guru kerana dengan ini murid mampu membentuk konsep
diri yang positif serta meningkatkan kualiti hidup serta daya social pergaulan
bersama rakan sebayanya. Sosiologi juga dikaitkan dengan objek iaitu masyarakat
yang memerlukan ilmu sosiologi bagi meningkatkan kemampuan seseorang untuk
menyesuaikan diri atau beradaptasi dengan lingkungan sosialnya. Setelah selesai
membincangkan berkaitan topic yang dipelajari, guru mengadakan aktiviti yang
dikenali sebagai ‘kenali rakan anda’. Setiap pelajar diagihkan kepada beberapa kumpulan
dengan diberi nombor. Pelajar tidak mengenali antara satu sama lain dalam kumpulan
tersebut. Oleh itu, aktiviti ini berupaya membuatkan pelajar tersebut kenal
antara satu sama lain. Pelajar diberi kertas dan diminta memberi ‘first
impression’ terhadap ahli kumpulan tersebut. Melalui aktiviti yang dijalankan, hal
ini dapat dirumuskan bahawa hubungan yang baik dapat diwujudkan sekiranya
pelajar memahami pengertian sosiologi dengan baik
No comments:
Post a Comment