Saturday, December 22, 2018

BAB 3: PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN


PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
Definisi Pengurusan
      Proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984).
      Satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins,1984).
      Aktiviti sistematik bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus tentang sesuatu masalah yang sudah dikenal pasti (Ahmad Mahdzan, 2004).
      Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi (Shukur,1988).

Kepentingan Pengurusan
  1. Menambah pengetahuan
  2. Meningkatkan mutu amalan kerja guru
  3. Menambahkan produktiviti
  4. Mendapatkan keredaan Allah

Perspektif Pengurusan
1.      Pengurusan Bilik Darjah
·         Melibatkan tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan motivasi kendiri murid (Burden 2003).
·         Usaha mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan di sekolah. Ia juga merujuk kepada kemampuan mengurus perlakuan murid supaya tidak mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran (Ang Jit Eng 2014).
Domain:
·         Memilih satu model falsafah pengurusan disiplin dan bilik darjah
·         Mengorganisasi persekitaran fizikal
·         Menguruskan tingkah laku pelajar
·         Mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyokong dan saling menghormati
·         Mengurus dan melancarkan proses pengajaran
·         Menggalakkan suasana bilik darjah yang selamat dan sihat
·         Berinteraksi dengan rakan sekerja, ibu bapa, dan pihak lain untuk mencapai objektif pengurusan pembelajaran

STRATEGI PENGURUSAN PEMBELAJARAN
  1. Berpusatkan Pelajar
    1. Pelajar mengambil alih sedikit tanggungjawab untuk apa yang diajar dan bagaimana ia dapat mempelajarinya.
    2. Murid digalakkan untuk melibatkan secara aktif dalam aktiviti dirancang sama ada secara individu, kumpulan kecil, atau kelas.
    3. Pengajaran dijalankan secara individu atau kumpulan-kumpulan kecil dan tidak dijalankan secara keseluruhan kelas.
  2. Berpusatkan Bahan
    1. Guru menggunakan bahan seperti buku, blok-blok binaan, bahan lukisan, peralatan saintifik, komputer, pusat sumber, dan lain-lain untuk menjalankan pengajarannya.
    2. Bahan pembelajaran yang diperlukan akan disusun mengikut kesesuaian perancangan
    3. Guru berperanan sebagai pembimbing
  3. Berpusatkan  Guru
    1. Guru menguasai proses pengajaran dan pembelajaran.
    2. Guru mengarah pemikiran dan penglibatan pelajar.
    3. Cth: kuliah, penghafalan, menyalin nota, membuat latihan serta soalan-soalan yang diberi oleh guru

Prinsip Pengajaran

Pengurusan Pelbagai Budaya
      Implikasi Kepelbagaian Sosiobudaya kepada murid
- Penerimaan dan layanan adil
- Pedagogi & strategi pembelajaran
- Pengurusan hubungan
- Pemilihan bahan sumber
      Program Silang Budaya

Pengurusan Pelbagai Upaya
      Pemulihan
      Pengayaan
      Berkeperluan Khas: pintar cerdas, autisme, disleksia
      Program Pendidikan Inklusif
      Program Pendidikan Orang Asli dan Peribumi

PENGURUSAN SEKOLAH
  1. Sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia (Sharpe 1989).
  2. Keunikan ini memerlukan pengurus yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak dipunyai oleh pengurus organisasi lain.
Ciri yang menjadikan organisasi sekolah kini paling sukar ditadbir:
  1. Sekolah dan sistemnya adalah organisasi manusia. Klien dan bahan mentahnya manusia, sumbernya manusia dan matlamatnya berkait dengan manusia.
  2. Kumpulan sasaran manusia - kanak-kanak dan remaja yang kompleks dalam period perkembangan mental, fizikal, emosi dan sosial.
  3. Matlamat utama sekolah berkait dengan pendidikan. Pendidikan berkait dengan pembelajaran, perkembangan dan pembangunan diri manusia.
  4. Manusia adalah modal insan atau aset utama sesebuah negara.

  1. Pengurusan sekolah perlu kreatif dan inovatif bagi membentuk organisasi sekolah yang dinamis- pengetahuan baru, budaya saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia (Abd Rahim Abd Rashid 2001).
  2. Namun, sekolah merupakan institusi yang paling lambat berubah, konservatif dan mengekalkan amalan tradisional yang tidak sesuai dengan kehendak semasa (Senge 2000).
  3. Lantaran itu, pengurusan strategik di kalangan pengurus di sekolah-sekolah amat penting  bagi wujudkan sekolah yang berkesan.

Akta Pendidikan 1996
      Landasan dan wawasan
      Sistem pendidikan kebangsaan di semua peringkat
      Kedudukan bahasa kebangsaan
      Kurikulum kebangsaan
      Peperiksaan awam
      Bahasa kebangsaan sebagai mata pelajaran wajib
      Pengajaran Bahasa Cina dan Bahasa Tamil
      Bahasa Kaum Asli
      Kategori Sekolah
      Menubuh dan menyelenggara tadika
      Kurikulum untuk tadika
      Tempoh pendidikan rendah
      …dan lain-lain

Pengurusan Sekolah

Organisasi Pengurusan & Pentadbiran Sekolah

      Pengetua/ Guru Besar                                              
      PK Pentadbiran & Kurikulum/ PK1
      PK HEM
      PK Kokurikulum
      PK Petang
      PK Tingkatan Enam
      Kaunselor
      Organisasi Pengurusan
      Organisasi Kurikulum
      Organisasi HEM
      Organisasi Kokurikulum
      Ketua Bidang Bahasa, Teknikal & Vokasional, Sains & Matematik, Kemanusiaan
      Ketua Panitia
      YDP Alumni Sekolah
      YDP PIBG

Pengurusan Sumber
      Pengurusan Bilik-bilik Sumber
      Pusat Sumber dan Perpustakaan
      Bilik instruksional
      Bilik Tayang
      Bilik BOSS
      Pembelian bahan-bahan
Pengurusan Bilik Pembelajaran
      Bilik pembelajaran: bilik darjah, makmal sains, makmal KH, studio lukisan, makmal ICT



Pengurusan Tingkah Laku/Disiplin
      Pengetua, PK HEM, Kaunselor, Guru Kanan Disiplin, guru-guru disiplin
      Jenis-jenis salah laku: jenayah, penyalahgunaan dadah/inhalan/racun, buli, rokok, ponteng, lucah, kurang sopan/biadab, vandalisme, tidak amanah, kenakalan, tidak pentingkan masa, kekemasan diri, penglibatan politik
      Panduan Tatacara Disiplin Sekolah Untuk Pengetua, Guru Besar, Guru Disiplin Dan Guru Sekolah, surat pekeliling ikhtisas, panduan disiplin peringkat sekolah
      Kategori kesalahan: berat, sederhana, ringan
      Hukuman: pembuangan, penggantungan, corporal punishment, detention, denda, amaran
      Program peningkatan disiplin - sekolah
      Program pembangunan sahsiah diri dan disiplin murid – sekolah & PPD
      Sistem salah laku disiplin murid – rekod maklumat salah laku disiplin

Pengurusan Bimbingan/Penasihatan
      Falsafah Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling
      Rasional dan objektif
      Carta organisasi dan jawatan kuasa: akademik, kerjaya, sahsiah, ppda
      Pendekatan: Pencegahan, Perkembangan, Pemulihan, Krisis
      Kod Etika
·         Fokus perkhidmatan: pembangunan sahsiah, peningkatan disiplin, pendidikan kerjaya, psikososial & kesejahteraan

Pengurusan Kokurikulum
      Dasar pelaksanaan
      Carta Organisasi Kokurikulum Sekolah
      Jenis Gerak Kerja Kokurikulum: Badan beruniform, Kelab & persatuan, Sukan & Permainan
      Peruntukan masa
      Penilaian Kokurikulum
      Lain-lain: uniform, peralatan, laporan, penghargaan

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...