PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
Definisi Pengurusan
• Proses
merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan
menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan
(Stoner,1984).
• Satu proses
mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat
(Robbins,1984).
• Aktiviti sistematik
bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus tentang sesuatu masalah yang
sudah dikenal pasti (Ahmad Mahdzan, 2004).
• Pengurusan
mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat
digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi (Shukur,1988).
Kepentingan Pengurusan
- Menambah pengetahuan
- Meningkatkan mutu amalan kerja guru
- Menambahkan produktiviti
- Mendapatkan keredaan Allah
Perspektif Pengurusan
1.
Pengurusan Bilik
Darjah
·
Melibatkan
tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial
yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan
motivasi kendiri murid (Burden 2003).
·
Usaha
mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan di sekolah. Ia
juga merujuk kepada kemampuan mengurus perlakuan murid supaya tidak mengganggu
proses pengajaran dan pembelajaran (Ang Jit Eng 2014).
Domain:
·
Memilih satu
model falsafah pengurusan disiplin dan bilik darjah
·
Mengorganisasi
persekitaran fizikal
·
Menguruskan
tingkah laku pelajar
·
Mewujudkan persekitaran
pembelajaran yang menyokong dan saling menghormati
·
Mengurus dan
melancarkan proses pengajaran
·
Menggalakkan
suasana bilik darjah yang selamat dan sihat
·
Berinteraksi
dengan rakan sekerja, ibu bapa, dan pihak lain untuk mencapai objektif
pengurusan pembelajaran
STRATEGI PENGURUSAN PEMBELAJARAN
- Berpusatkan Pelajar
- Pelajar mengambil alih sedikit tanggungjawab untuk apa yang diajar dan bagaimana ia dapat mempelajarinya.
- Murid digalakkan untuk melibatkan secara aktif dalam aktiviti dirancang sama ada secara individu, kumpulan kecil, atau kelas.
- Pengajaran dijalankan secara individu atau kumpulan-kumpulan kecil dan tidak dijalankan secara keseluruhan kelas.
- Berpusatkan Bahan
- Guru menggunakan bahan seperti buku, blok-blok binaan, bahan lukisan, peralatan saintifik, komputer, pusat sumber, dan lain-lain untuk menjalankan pengajarannya.
- Bahan pembelajaran yang diperlukan akan disusun mengikut kesesuaian perancangan
- Guru berperanan sebagai pembimbing
- Berpusatkan Guru
- Guru menguasai proses pengajaran dan pembelajaran.
- Guru mengarah pemikiran dan penglibatan pelajar.
- Cth: kuliah, penghafalan, menyalin nota, membuat latihan serta soalan-soalan yang diberi oleh guru
Prinsip Pengajaran
Pengurusan Pelbagai Budaya
• Implikasi Kepelbagaian Sosiobudaya kepada murid
- Penerimaan dan
layanan adil
- Pedagogi &
strategi pembelajaran
- Pengurusan hubungan
- Pemilihan bahan
sumber
• Program Silang Budaya
Pengurusan Pelbagai Upaya
• Pemulihan
• Pengayaan
• Berkeperluan Khas: pintar cerdas, autisme, disleksia
• Program Pendidikan Inklusif
• Program Pendidikan Orang Asli dan Peribumi
PENGURUSAN SEKOLAH
- Sekolah merupakan organisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia (Sharpe 1989).
- Keunikan ini memerlukan pengurus yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak dipunyai oleh pengurus organisasi lain.
Ciri yang menjadikan organisasi sekolah kini paling sukar ditadbir:
- Sekolah dan sistemnya adalah organisasi manusia. Klien dan bahan mentahnya manusia, sumbernya manusia dan matlamatnya berkait dengan manusia.
- Kumpulan sasaran manusia - kanak-kanak dan remaja yang kompleks dalam period perkembangan mental, fizikal, emosi dan sosial.
- Matlamat utama sekolah berkait dengan pendidikan. Pendidikan berkait dengan pembelajaran, perkembangan dan pembangunan diri manusia.
- Manusia adalah modal insan atau aset utama sesebuah negara.
- Pengurusan sekolah perlu kreatif dan inovatif bagi membentuk organisasi sekolah yang dinamis- pengetahuan baru, budaya saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan pembangunan potensi manusia (Abd Rahim Abd Rashid 2001).
- Namun, sekolah merupakan institusi yang paling lambat berubah, konservatif dan mengekalkan amalan tradisional yang tidak sesuai dengan kehendak semasa (Senge 2000).
- Lantaran itu, pengurusan strategik di kalangan pengurus di sekolah-sekolah amat penting bagi wujudkan sekolah yang berkesan.
Akta Pendidikan 1996
• Landasan dan wawasan
• Sistem pendidikan kebangsaan di semua peringkat
• Kedudukan bahasa kebangsaan
• Kurikulum kebangsaan
• Peperiksaan awam
• Bahasa kebangsaan sebagai mata pelajaran wajib
• Pengajaran Bahasa Cina dan Bahasa Tamil
• Bahasa Kaum Asli
• Kategori Sekolah
• Menubuh dan menyelenggara tadika
• Kurikulum untuk tadika
• Tempoh pendidikan rendah
• …dan lain-lain
Pengurusan Sekolah
Organisasi Pengurusan & Pentadbiran Sekolah
• Pengetua/ Guru Besar
• PK Pentadbiran & Kurikulum/ PK1
• PK HEM
• PK Kokurikulum
• PK Petang
• PK Tingkatan Enam
• Kaunselor
• Organisasi Pengurusan
• Organisasi Kurikulum
• Organisasi HEM
• Organisasi Kokurikulum
• Ketua Bidang Bahasa, Teknikal & Vokasional,
Sains & Matematik, Kemanusiaan
• Ketua Panitia
• YDP Alumni Sekolah
• YDP PIBG
Pengurusan Sumber
• Pengurusan Bilik-bilik Sumber
• Pusat Sumber dan Perpustakaan
• Bilik instruksional
• Bilik Tayang
• Bilik BOSS
• Pembelian bahan-bahan
Pengurusan Bilik Pembelajaran
• Bilik pembelajaran: bilik darjah, makmal sains,
makmal KH, studio lukisan, makmal ICT
Pengurusan Tingkah Laku/Disiplin
• Pengetua, PK HEM, Kaunselor, Guru Kanan Disiplin,
guru-guru disiplin
• Jenis-jenis salah laku: jenayah, penyalahgunaan
dadah/inhalan/racun, buli, rokok, ponteng, lucah, kurang sopan/biadab,
vandalisme, tidak amanah, kenakalan, tidak pentingkan masa, kekemasan diri,
penglibatan politik
• Panduan Tatacara Disiplin Sekolah Untuk Pengetua,
Guru Besar, Guru Disiplin Dan Guru Sekolah, surat pekeliling ikhtisas, panduan
disiplin peringkat sekolah
• Kategori kesalahan: berat, sederhana, ringan
• Hukuman: pembuangan, penggantungan, corporal
punishment, detention, denda, amaran
• Program peningkatan disiplin - sekolah
• Program pembangunan sahsiah diri dan disiplin murid
– sekolah & PPD
• Sistem salah laku disiplin murid – rekod maklumat
salah laku disiplin
Pengurusan Bimbingan/Penasihatan
• Falsafah Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling
• Rasional dan objektif
• Carta organisasi dan jawatan kuasa: akademik,
kerjaya, sahsiah, ppda
• Pendekatan: Pencegahan, Perkembangan, Pemulihan,
Krisis
• Kod Etika
·
Fokus
perkhidmatan: pembangunan sahsiah, peningkatan disiplin, pendidikan kerjaya,
psikososial & kesejahteraan
Pengurusan Kokurikulum
• Dasar pelaksanaan
• Carta Organisasi Kokurikulum Sekolah
• Jenis Gerak Kerja Kokurikulum: Badan beruniform,
Kelab & persatuan, Sukan & Permainan
• Peruntukan masa
• Penilaian Kokurikulum
• Lain-lain: uniform, peralatan, laporan, penghargaan
No comments:
Post a Comment