BAB 5: PENGURUSAN MURID
Pengurusan Murid
Pengurusan murid
merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Hal ini kerana pelaksanaannya di
sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan prestasi sekolah. Kepimpinan
sekolah seharusnya memainkan peranan yang lebih daripada hanya menjalankan
fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan.
Pengurusan Rekod Murid
- Pekeliling ikhtisas KPM Bil. 9/1978: Kad Rekod Persekolahan (Pupil’s Cumulative Record Card)
- Kad Rekod Persekolahan Murid Sekolah Rendah 001R (Warna kuning)
- Kad Rekod Persekolahan Murid Sekolah Menengah 001M (Warna biru)
- Kad ini hendaklah digunakan untuk setiap murid sehingga tamat persekolahan
- Perlu dikemas kini dari semasa ke semasa oleh guru kelas – disiapkan selewat-lewatnya minggu ke-2 Januari.
Inovasi penyimpanan rekod murid
- 1978 : Kad 001
- 2005 : Sistem Maklumat Murid (SMM)
·
Ms Access
·
Stand-alone dan
offline
- 2012 : Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM)
·
Online
·
Sharing dengan
ibu bapa
·
Dihubungkan
dengan KPM, JPN, SAPS, dan SSPBS
- 2015 : Sistem Pengurusan Sekolah (SPS)
·
Modul Pengurusan
Sekolah - EMIS
·
Modul Pengurusan
Murid – APDM – e-Kehadiran & maklumat Murid
·
Modul Pengurusan
Guru – e-operasi
Pemansuhan Kad 001
- Pekeliling Ikhtisas KPM Bil. 1/2017: Pemansuhan Kad Rekod Persekolahan 001R dan 001M
- Pemansuhan penggunaan kad 001 bermula 1Januari 2017
- Semua maklumat murid disimpan dalam talian
Peranan guru kelas
- Mengisi dan mengemas kini maklumat murid, ibu bapa dan penjaga.
- Memastikan murid keluar masuk sekolah dikemas kini.
- Menyemak dan membetulkan ralat.
- Melaporkan kehadiran harian murid kepada Penolong Kanan HEM dan Pembantu Tadbir (PT).
Peranan Guru Data
- Membantu mengumpul, mengunci masuk data, memproses, menyimpan, mencetak, menghantar maklumat mengikut kaedah yang ditetapkan oleh KPM dalam pengurusan data/modul dalam Sistem Pengurusan Sekolah (SPS).
Kepentingan Rekod Murid
- Memantau kemajuan murid
- Menjalin hubungan antara guru-ibu bapa, di mana kedua-dua pihak boleh menilai laporan kemajuan murid.
- Membantu KPM mengenal pasti latar belakang dan pencapaian murid dalam satu kawasan
Kepentingan maklumat murid kepada guru
- Mengenal pasti keperluan murid berdasarkan latar belakang, pencapaian akademik, dan kehadiran
·
Memerlukan
bimbingan khas
·
Bantuan kewangan
- Menentukan aktiviti/pengalaman pembelajaran yang sesuai dengan perkembangan, minat dan pencapaian murid.
PENGETAHUAN MENGENAI KEPERLUAN MURID
- Kepelbagaian latar belakang juga menandakan wujudnya pelbagai keperluan berbeza antara setiap murid dalam bilik darjah.
- Guru perlu sentiasa peka terhadap keperluan murid. Adakah muridnya lapar, tidak cukup tidur, berasa selamat, dan cukup kasih sayang?
- Pengetahuan ini membantu guru merancang & mengurus keperluan murid agar lebih bersedia mengikuti P&P.
- Bagaimana guru dapat mengenal pasti keperluan murid-muridnya.
- Pengetahuan mendalam mengenai teori perkembangan dan psikologi.
- Pengetahuan mengenai latar belakang murid berdasarkan rekod-rekod pembelajaran, kesihatan, kehadiran dll.
- Pemerhatian sistematik dalam bilik darjah dan semasa P&P
·
Pemantauan
tingkah laku murid dalam beberapa situasi berbeza
PERBEZAAN MURID
1.
PERBEZAAN JANTINA
· -Lelaki dan perempuan mempunyai perkembangan biologi dan fizikal yang berbeza.
· -
Pertumbuhan peringkat remaja, perempuan berkembang
lebih pesat dan mencapai kedewasaan berbanding lelaki.
· -Masalah kesediaan belajar berpunca daripada pengaruh
nilai kebudayaan terhadap jantina.
· -
Guru harus menyedari perbezaan jantina semasa membuat
rancangan pelajaran
2.
PERBEZAAN KADAR PERTUMBUHAN FIZIKAL
·
Setiap individu mempunyai corak petumbuhan unik.
·
Kanak-kanak dalam kumpulan umur yang sama tidak
mempunyai kebolehan yang sama.
·
Masalah kepada guru dalam merancang pelajaran yang
dapat memberi kepuasan kepada murid.
3.
PERBEZAAN PERKEMBANGAN MENTAL
·
Walaupun berada pada peringkat umur yang sama, tetapi murid-murid mempunyai corak perkembangan
mental yang berbeza.
·
Wujud secara semula jadi.
·
Guru menghadapi masalah melayani murid mengikut
perbezaan yang wujud.
4.
PERBEZAAN MINAT & KECENDERUNGAN
·
Murid yang berminat akan mencapai prestasi yang
cemerlang dalam pembelajaran dan sebaliknya.
·
Walaupun wujud perbezaan ini, murid masih ditempatkan
dalam kelas atau aliran yang sama.
·
Guru menghadapi masalah dalam memilih isi kandungan,
bahan, dan alat bantu mengajar.
5.
PERBEZAAN STATUS SOSIOEKONOMI
·
Pelbagai status sosioekonomi membina keyakinan diri
yang berbeza.
·
Murid-murid yang datang daripada latar belakang
keluarga yang miskin kurang
menceburkan diri secara aktif semasa proses pembelajaran.
6.
PERBEZAAN KECERDASAN
INDIVIDU
·
Kebolehan yang berbeza dalam bidang tertentu.
·
Seorang murid yang cerdik tidak semestinya pandai
dalam serba serbi. Guru tidak boleh menggolongkan murid sebagai ‘pandai’ dalam
satu bidang pengajaran semata-mata.
·
Perancangan pelajaran perlu mengambil kira masalah perbezaan
kecerdasan yang wujud dalam diri individu.
Kesediaan Belajar
Keadaan diri murid yang membolehkannya memperoleh pengalaman
pembelajaran yang baharu
·
Berkait rapat dengan mental untuk memahami dan juga berfikir.
·
Perkembangan mental bergantung kepada umur seseorang.
·
Sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilai
untuk menerima pelajaran yang akan disampaikan.
·
Pelajar yang bersikap positif dan berminat terhadap
pelajaran akan memainkan peranan yang aktif dan agresif dalam aktiviti itu.
·
Penguasaan kemahiran
fizikal termasuklah perkembangan fizikal
merangkumi fungsi anggota
dan pengawalan, penyelarasan, penggerak, di dalam
seluruh tubuh badan.
·
Penguasaan kesediaan psikomotor adalah bergantung kepada kesediaan
kognitif serta kesediaan afektif pelajar.
MEMOTIVASIKAN PELAJAR
Konsep Motivasi…
·
Tingkah laku untuk mencapai keinginan
dalam diri.
·
Akan membangkitkan respond untuk
mencapai tujuan yang ingin
dicapai pada
akhirnya.
- Bantuan daripada guru menyebabkan
murid sentiasa berusaha
bersungguh
-sungguh.
Hubungan Motivasi Murid dan
Pembelajaran
Murid motivasi Rendah
- aktiviti berbentuk
tidak mencabar.
- Tidak peduli
tentang prestasi
diri.
- Pasif dan malas
dalam
pembelajaran.
Murid Motivasi Tinggi
- Aktiviti sentiasa
berbentuk
mencabar.
- Sentiasa
menyemak
prestasi diri.
- Kritis dan kreatif
dalam
pembelajaran
No comments:
Post a Comment