Saturday, December 22, 2018

RUMUSAN BAB 12

BAB 12: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA


PENDAHULUAN
Dalam tajuk ini, perbincangan dilakukan terhadap pengurusan yang dijalankan khusus kepada pelajar berkeperluan khas iaitu pelajar kurang upaya. Menurut McDevitt, T.M., & Ormrod, J.E. (2010), manusia yang dilahirkan di muka bumi tidak semua memiliki kesempurnaan dari segi fizikal, mental, emosi dan sosial dan olonganini iaitu golongan berkeperluan khas. Individu ini merupakan individu yang mempunyai masalah dari segi pembelajaran, cacat bahasa, cacat penglihatan dan lain-lain yang berpunca daripada kesihatan serta termasuklah pelajar yang memiliki pelbagai upaya iaitu pintar cerdas.

ISI-ISI PENTING
Pelajar berkeperluan khas terbahagi kepada beberapa bahagian iaitu pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran, kecacatan bahasa dan percakapan, gangguan emosi, autisme, pelajar pintar cerdas, dan mengalami kecacatan mental, anggota, pendengaran dan lain-lain. Dalam konteks ini, guru-guru perlu membahagikan murid-murid dalam mengikut kesesuaian bilik darjah. Pertama, pelajar yang hanya mempunyai masalah pembelajaran boleh ditempatkan di dalam bilik darjah biasa di bawah pengawasan guru pendidikan khas dan guru biasa. Seterusnya, bilik sumber bagi membolehkan pelajar yang bermasalah dalam pembelajaran mendapat kebaikan daripada pengajaran yang spesifik, pada masa yang sama mengekalkan integrase dengan rakan-rakan sebaya di sekolah. Guru bilik sumber merupakan seorang yang cekap dalam membina pengajaran individu serta bekerjasama dengan ibu bapa secara efektif. Bilik darjah berasingan pula dikhaskan kepada pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran dan guru harus mengajar secara langsung mengikut susunan yang betul. Contoh dan ilustrasi untuk menunjukan konsep perlu diketengahkan.  Dalam pengurusan bilk darjah pula, guru perlu bersikap menempatkan mereka di tempat duduk hadapan atau berdekatan dengan guru. Segala maklumat dan kata kunci yang penting ditulis di papan hitam dan cara penyampaian ilmu harus disokong dengan visual supaya dapat menarik minat pelajar.
Di samping itu, pemulihan bermaksud perbuatan memulihkan pengembalian kepada keadaan semula. Dalam kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat (2005), pulih ditakrifkan sebagai kembali seperti biasa (sedia kala). konsep pendidikan khas adalah pengajaran pemulihan yang berdasarkan kepada diagnosis kelemahan dan kesulitan yang dihadapi murid-murid. Tujuan program diadakan ialah menguasi kemahiran 3M, meneruskan pembelajaran di kelas biasa, dan menambahkan sikap yakin dan positif pelajar.
Pengayaan bermaksud aktiviti yang kompleks di dalam atau luar dewan. Tujuan pengayaan adalah meningkatkan minat dan daya kreativiti, melahirkan pelajar yang selalu berniat ingin tahu terhadap kemahiran yang dipelajari dan memupuk kepimpinan murid dalam keadaan penuh yakin.
Terdapat dua contoh masalah pelajar berkeperluan khas iaitu disleksia dan autistik. Disleksia bermaksud ketidakupayaan untuk belajar berkaitan masalah saraf yang mempengaruhi kelancaran dan ketepatan untuk membaca, bertutur, atau mengeja. Pengubahsuai harus dilakukan oleh guru dalam bilik darjah seperti bahan pengajaran yang sesuai, pengajaran interaktif dan pengubahsuaian melibatkan pencapaian murid.
Autistik pula bermaksud masalah yang berlaku dalam proses perkembangan otak manusia yang akan mempengaruhi fungsi otak serta meningalkan kesan terhadap tingkah laku, perhubungan dan interaksi, dan komunikasi. Maka, antara kaedah pembelajaran yang boleh dirancang fguru adalah menyediakan nota-nota dan kad sebagai alat bantu mengajar, memaklumkan pelajar lain akan masalah yang dihadapi oleh rakan mereka agar semua pelajar dapat menerima kehadirannya, dan jauhkan mereka daripada alat yang boleh mencederakan. 

KESIMPULAN
Pelajar pelbagai upaya memerlukan pengajaran pada kelajuan yang sesuai, kerja kognitif yang berpatutan, standard prestasi yang realistik dan peluang yang sesuai untuk mereka mencapai potensi. Oleh itu, kepimpinan sekolah perlu memainkan peranan dengan membantu ramai individu yang pelbagai upaya untuk turut berjaya dalam akademik dan kokurikulum.

RUJUKAN
McDevitt, T.M., & Ormrod, J.E. (2010). Child development and education (4th ed.).           Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...