PENGENALAN
Proses pengajaran dan
pembelajaran akan menjadi berkesan sekiranya aspek pengurusan sumber
dititikberatkan. Sumber bermaksud satu set bahan atau sistem yang diwujudkan
dengan bertujuan untuk membolehkan pembelajaran seseorang pelajar. Sumber juga
boleh didefinisikan sebagai segala bahan yang terdapat di persekitaran, lalu
digunakan sebagai bahan bantu mengajar. Pengurusan ialah satu proses sosial
dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli
dalam sesebuah organisasi untuk mencapai sesuatu maklumat atau objektif yang
paling berkesan, maklumat ini disokong oleh pandangan yang menyatakan bahawa
kecekapan pentadbiran akan menyumbang kepada matlamat organisasi (Morphet et
al, 1982). Oleh itu, perlu diketahui bagaimana cara untuk menguruskan
sumber-sumber ini. Terdapat banyak jenis sumber yang boleh digunakan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran seperti sumber berasaskan manusia, bahan
cetak, bahan bukan cetak dan bahan persekitaran.
ISI-ISI PENTING
Terdapat
banyak jenis sumber yang boleh digunakan semasa proses pengajaran dan
pembelajaran berlangsung, antaranya ialah sumber berasakan manusia , bahan
cetak, menggunakan pancaindera, bahan pandang dengar dan sumber berasaskan
komputer.
1. Sumber
berasakan manusia
-rakan sebaya
-guru
-pakar bidang
2. Bahan
cetak
-pengawai sumber
-buku teks
-buku
-majalah
-jurnal
-surat khabar
-kamus
3. Paincaindera
-menyentuh
-melihat
-merasa
-mendengar
4. Bahan
pandang dengar
-radio
-televisyen
-video
5. Komputer
-disket
-cakera padat
-Internet
Berdasarkan
senarai di ats, dapat disimpulkan bahawa sumber berasaskan manusia dapat
melatih murid supaya kemahiran kognitif terhasil daripada interaksi sosial
dengan rakan sebaya. Perkembangan mental murid terhad disebabkan oleh sistem
biologi yang belum berkembang dan matang. Walaupun begitu persekitaran dan
sistem lingkungan budaya murid membantu mereka mengapdaptasikan perkembangan
kognitif. Setiap budaya menerapkan cara hidup dan cara berfikir kepada rakan
sebaya bagi kehidupan mereka.
Sumber
beasakan bahan cetak pula dapat membantu murid memahami dengan lebih jelas. Ia
adalah kerana gambar mampu membina set-set di dalam stor ingatan seseorang
samada dalam jangka masa panjang mahupun ingatan jangka masa pendek. Sumber
bahan bercetak tidak bergambar pula merupakan sumber seperti graf, peta dan
tanda isyarat. Penggunaan bahan cetak tidak bergambar ini dapat merangsang
pemikiran pelajar untuk menafsir
maklumat yang diperolehi.
Pancaindera
merupakan bahan sumber untuk memperolehi maklumat. Hal ini kerana, manusia
belajar dengan kadar 11% menggunakan pancaindera mendengar dan 83% menggunakan
kaedah melihat. Namun dengan kaedah ini, keupayaan individu untuk mengingat
hanyalah 20% apa yang didengar dan 50% yang didengar dan dilihat. Penglibatan
pelajar secara langsung mampu untuk mendedahkan mereka kepada
pengalaman-pengalaman yang baru. Pengalaman-pengalaman yang baharu ini membantu
pelajar untuk memahami kerana deria melihat lebih banyak membantu pemahaman
seseorang.
Bahan
pandang dengar merangkumi televisyen, radio, dan video. Penggunaan televisyen
di dalam pembelajaran dapat membantu merangsang pemikiran pelajar. Iringan
muzik dapat menarik minat pelajar untuk terus mendengar dan melihat.
Sumber
bahan dari komputer dapat meningkatkan tahap perkembangan pelajar. Sebagai
contoh, internet membantu pelajar mengkaji dengan lebih mendalam berkenaan
sesuatau maklumat. Ini meningkatkan tahap keupayaan seseorang individu dalam
mengolah sesuatu maklumat.
Justeru,
pengurusan pusat sumber memainkan peranan yang besar dalam memudahkan
perancangan dan pelaksanaan program pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Hal
ini kerana pusat sumber dilengkapi dengan bahan bacaan dan rujukan yang banyak
untuk kegunaan para pelajar dan guru. Seterusnya, guru pusat sumber harus
sentiasa peka dan kreatif dalam menyedia dan mempromosi bahan bacaan berkualiti
supaya pelajar-pelajar lebih seronok untuk membaca. Kemudahan Internet untuk
mengakses bahan bacaan di pusat sumber atau di medium lain perlu disediakan
agar pembangunan profesional di dalam dan di luar sekolah dapat dibangunkan.
Antara
elemen penting dalam pengurusan sumber dalam bilik darjah ialah perancangan,
pengorganisasian, kepimpinan, dan pengawalan. Setiap sistem pengorganisasian
perlu dirancang dengan visi, matlamat, objektif, polisi, dasar, dan membuat
keputusan supaya segala urusan dapat dikendalikan dengan baik. Sistem
pengorganisasian pula berkaitan dengan pembahagian tugas guru-guru, penurunan
kuasa, dan penghubungan dalam organisasi. Kepimpinan yang baik penting dalam
memastikan arahan terhadap tugas dan kerja dapat dijalankan dengan baik.
Pemantauan dan penilaian terhadap kualaiti kerja harus dilakukan bagi
meningkatkan kecekapan dan keberkesanan tugas.
Dalam
pengurusan pusat sumber, terdapat beberapa kelebihan yang diperoeh daripada
pengurusan sumber yang baik dalam pusat sumber. Antara kelebihan yang diperoleh
adalah daapat menarik minat pelajar untuk menggunakan pusat sumber. Kedua,
memudahkan guru dan pelajar untuk berurusan di pusat sumber dan pelaksanaan
aktiviti yang terancang dan berkesan. Di samping itu, kemudahan infrastruktur
meningkatkan keselesaan dan keseronokan pelajar.
Namn
begitu, kelemahan yang dikenalpasti dalam pengurusan ini adalah kekurangan
latihan dan kepakaran daripada guru. Kekangan masa oleh penyelaras pusat sumber
untuk menguruskan pusat sumber disebabkan oleh jumlah waktu mengajar yang
banyak. Guru-uru juga terbeban dengan ketiadaan kakitangan untuk membantu
proses rutin harian di pusat sumber.
KESIMPULAN
Pengurusan sumber adalah
satu aspek yang memainkan peranan yang sangat penting di sekolah. Pusat sumber
di setiap sekoalh akan menjadi tumpuan guru-guru dan murid-murid untuk mencari
bahan-bahan rujukan pengajaran dan pembelajaran.
RUJUKAN
Morphet, Edgar L., Johns; Roe L. and Rellet; The odbre
L. Educational_Orcanization and Administration,
4th ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentide=Hall, Inc. 1982;
No comments:
Post a Comment