Saturday, December 22, 2018

RUMUSAN BAB 6

BAB 6: PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHATAN


PENDAHULUAN
Penasihatan murid berkait rapat dengan kaunseling. Menurut (Mansur Abdulah & Nordiana Mohd Tamin, 2010), kauseling merupakan perbincangan mengenai masalah biasanya berbentuk emosional antara dengan kaunselor dengan klien dapat menyelesaikan masalahnya dengan lebih baik. Pelbagai pendekatan yang dilakukan bagi membantu murid-murid di sekolah bagi menangani kemelut dan permasalahan yang sedang dihadapi oleh murid-murid. Antaranya ialah melalui kaedah bimbingan, penasihatan dan mentoring. 

ISI-ISI PENTING
Strategi dan teknik penasihatan yang sering dirujuk oleh pendidik adalah pendekatan afektif, pendekatan behavioural, dan pendekatan kognitif. Menurut Sapora Sipon & Wan Anor Wan Sulaiman (2002), afektif ialah teknik kerusi kosong dan teknik raptai manakala pendekatan behavioural adalah latihan bertenang melalui maklum balas biologi, hypnopsis, meditasi, program pengurusan kendiri, latihan autogenik, mengajar kawalan badan dan fungsi imaginasi melalui saranan kendiri. Pendekatan kognitif pula adalah kaedah mempertikai, membahas, mencabar, mengajar dan menjelaskan sesuatu masalah.
Cara-cara penasihatan digunakan ialah berfokuskan kepada pelajar yang bermasalah dengan menyelami psikologi atau keadaan murid. Seterusnya, kaunselor akan memberi nasihat dalambentuk arahan dan rangsangan. Mereka juga akan mengikuti perkembangan murid dan membenatu murid membuat keputusan. Penasihatan, mentoring dan bimbingan mempunyai maksud dan definisi yang berbeza. Penasihatan adalah berfokuskan kepada masalah yang dihadapi pelajar. Ia berbentuk suruhan dan arahan dan kaedah ini merupakan cara paling efektif dalam menyelesaikan masalah. Mentoring pula adalah proses membantu daripada individu yang lebih berpengalaman. Oleh itu, pelajar dapat menginspirasikan individu tersebut bagi terus keluar dalam kemelut masalah mereka. Bimbingan pula adalah proses membantu individu dengan memahami dan mengenali dunia mereka. Dalam proses ini , kaunselor akan membantuk untuk membuat pilihan yang tepat.
Perbezaan antara kaunseling dan penasihatan yang dapat dikenalpasti adalah kaunseling berfokuskan kepada individu bermasalah manakala penasihatan adalah berfokuskan kepada masalah yang dihadapi pelajar. Golongan yang lebih mahir atau terlatih akan mengendalikan slot bersama pelajar bagi kaunseling di samping penasihatan boleh diberi oleh mana-mana guru kepad pelajar-pelajar. Pemantauan dan masa yang lebih lama diperuntukan bagi kaunseling manakala masa yang singkat dan tiada pemantauan diperlukan bagi penasihatan.
Seterusnya, pendekatan bagi mentoring pula adalah guru-guru perlu mengenal pasti pelajar yang agresif (destruktif) lalu mengadakan program. Program yang dijalankan bertujuan membinbing murid-murid supaya menyalurkan perasaan marah kepada sesuatu yang membina. Siakap ambil tahu dan prihatin penting dalam konteks mentoring. Elakkan mengenakan hukuman fizikal seperti merotan, berdiri di bawah terik matahari dan lain-lain.

KESIMPULAN
Penasihatan merupakan salah satu daripada bebrapa mekanisme untuk membantu individu yang menghadapi masalah. Nasihat yang diberikan merupakan kaedah menyelEsaikan masalh tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat.

RUJUKAN
Muhamad Mansur Abdullah, & Siti Nordiana Mohd Tamin. (2010). Pengantar      Kaunseling (Edisi Kedua.). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Sapora Sipon, & Wan Anor Wan Sulaiman. (2002). Pengantar Kaunseling. Petaling Jaya: Prentice Hall.

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...