Saturday, December 22, 2018

RUMUSAN BAB 3

BAB 3: PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN


PENDAHULUAN
Mengurus adalah satu alat utama yang penting bagi mengawal kelakuan dan sikap pelajar. Masalah yang timbul dalam kalangan pelajar dapat diatasi sekiranya guru bijak menguruskan pelajar terutama di dalam bilik darjah. Definisi pembelajaran pula ialah perubahan dalaman yang berlaku kepada seseorang dengan membentuk satu perkaitan yang baharu atau sebagai potensi yang dapat menghasilkan tindak balas yang baru. Menurut Frytetal (2003), pembelajaran adalah perubahan yang berlaku dalam tingkah laku pelajar yang di dididik hasil daripada penglibatan daripada satu pengalaman pendidikan. Mengurus pembelajaran merupakan satu aspek penting bagi seorang pendidik supaya proses pembelajaran berjalan dengan lancar. 

ISI-ISI PENTING
Antara aspek pembelajaran yang harus dititikberatkan oleh pelajar adalah pengurusan masa yang berkesan, kaedah pembelajaran yang efektif dan disiplin dan tingkah laku diri. Pelajar-pelajar perlu merancang jadual waktu belajar dan harian. Hal ini supaya mereka tidak tercicir daripada apa-apa topik yang telah diajar oleh guru. Murid harus bijak mengurus masa dengan menggunakan masa lapang dengan perkara-perkara yang berfaedah. Selain itu, murid harus fokus dan membuat nota sendiri setipa topik yang telah dipelajari agar lebih mahir topik tersebut. Kaedah pembelajaran secara mendengar dan mengingat lebih baik supaya mereka tidak mudah lupa sesuatu pembelajaran. Motivasi pelajar untuk sentiasa kuat jati diri dan bersemangat penting agar mereka tidak hanyut daripada tujuan sebenar. Jiwa pelajar juga harus dididik dengan menghormti ibu bapa, orang-otrang lebih tua, rakan sebaya dan guru-guru.
Seterusnya, cara guru untuk mengurus pembelajaran yang efektif ialah guru perlu mengambil kira perbezaan individu. Sebelum proses pembelajaran dilakukan, guru perlu menseimbangkan kaedah, skop serta aktiviti pembelajaran. . Hal ini kerana, kebiasaan sekolah mengkategorikan pelajar mengikut pencapaian kademikdan kebolehan diri mereka. Rancangan Pengajaran Harian (RPH) juga harus dirangka dan disiapkan terlebih dahulu supaya proses pembelajaran yang dibawa difahami oleh pelajar dengan mudah dan berkesan. RPH yang baik harus lengkap dengan objektif, teknik dan kaedah pembelajaran yang lebih menarik selaras dengan Pembelajaran abad ke-21.
Strategi pengurusan yang biasa digunakan dalam bidang pendidikan adalah dengan menggunakan pendekatan berpusatkan pelajar. Kaedah ini menjurus lebih kepada pelajar untuk melibatkan diri dalam aktiviti pembelajaran yang guru sediakan dan guru pula menjadi fasilatator. Contohnya, kemudahan teknologi internet ini telah mempengaruhi cara murid belajar dan cara guru mengajar menggunakan rangkaian atas talian untuk menghubungkan guru dengan pelajar, pelajar dengan pelajar, dan pelajar dengan bahan pembelajaran (Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia 2011). Seterusnya, pendekatan guru. Guru memainkan peranan yang penting dalam mengendalikan bilik darjah. Di dalam kelas, guru banyak memberi penerangaan kepad pelajar berkenaan topik ini. Pendekatan ini lebih mudah dikawal dan dirancang dan mengelakkan suasana elitis yang sering dikaitkan dengan kaedah kumpulan. 

KESIMPULAN
Selaku bakal pendidik, haruslah bersedia dengan pembaharuan dengan menyeliakan pembelajaran dengan nilai-nilai kerohaniaan. Guru perlulah mempunyai perancangan yang rapi dengan membuat sesuatu keputusan. Seorang guru hendaklah melahirkan modal insan yang mempunyai minda kelas pertama serta mengasah minda anak bangsa dengan pemikiran yang kritis.

RUJUKAN
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. (2011). Dasar e-Pembelajaran Negara Institusi   Pengajian Tinggi.
Frytetal (2003). Environmental Psychology (Second Editon). New York: Holt,        Rinehart and Winston Inc.

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...