Saturday, December 22, 2018

BAB 4: KEPIMPINAN DAN ORGANISASI


BAB 4: KEPIMPINAN DAN ORGANISASI

KEPIMPINAN SEKOLAH

Kepemimpinan adalah seni untuk mempengaruhi tingkah laku manusia, kemampuan untuk membimbing orang, mempengaruhi & membimbing seseorang demi mencapai tujuan-tujuan tertentu mempunyai cara dan seni sendiri. Robert Kreither - Keupayaan mempengaruhi anggota untuk mencapai tujuan organisasi secara sukarela. Pengertian ini menekankan pada kemampuan pemimpin yang tidak memaksa dalam menggerakkan anggota organisasi agar melakukan pekerjaan/kegiatan yang terarah pada tujuan organisasi.

ORGANISASI SEKOLAH
Perihal menginstitusikan sesuatu (badan, organisasi, kaedah) supaya kukuh dlm masyarakat atau sesuatu kelompok (sekolah). *Dewan Bahasa & Pustaka. Organisasi sekolah membantu pengurusan untuk mencipta sebuah keadaan yang efektif di sekolah. Sistem di sekolah lebih tersusun untuk mewujudkan suasana kondusif.


ORGANISASI DAN KEPIMPINAN SEKOLAH

PENGETUA

  •  Pemimpin/Ketua
  •  Pengurus kurikulum dan kokurikulum
  •   Pengurusan tenga pengajat dan kakitangan
  •   Pengurusan dalaman dan luaran


PENOLONG KANAN
  • Mengajar
  • Membantu pengetua dalam pengurusan kurikulum
  • Bantu dalam pentadbiran harian

PENOLONG KANAN HAL EHWAL MURID
  • ·         Mengajar
  • ·         Pengurusan kebajikandan disiplin pelajar
  • ·         Kemasukan dan pendaftaran pelajar
  • ·         Perhubungan awam tugas-tugas lain



PENOLONG KANAN KO-KURIKULUM
  • ·         Mengajar
  • ·         Pengurusan kurikulum dan kokurikulum
  • ·         Perhubungan awam
  • ·         Pentadbiran harian
  • ·         Tugas-tugas lain

GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
  • ·         Menyusun program pelaksanaan bimbingan dan kaunseling
  • ·         Memberikan khidmat kaunseling kepada pelajar menyusun laporan
  • ·         Membuat rancangan tahunan sekolah

GURU KELAS
  • ·         Buku daftar kedatangan
  • ·         Pengurusan yuran khas
  • ·         Perkara-perkara akademik
  • ·         Bantuan kewangan
  • ·         Biasiswa
  • ·         Tugas-tugas lain

GURU
  • ·         Mengajar
  • ·         Membuat perancangan P&P
  • ·         Menjaga disiplin, keselamatan dan kebajikan murid
  • ·         Mentadbir dan mengurus bilik darjah
  • ·         Tugas-tugas lain

MURID
  • ·         Mematuhi dan memahami peraturan sekolah
  • ·         Menjaga dan memelihara harta benda sekolah
  • ·         Menjaga serta meningkatkan kebersihan sekolah
  • ·         Memahami susun lapis masyarakat di sekolah
  • ·         Menghormati lagu sekolah



TEORI KEPIMPINAN

TEORI SIFAT
Penekanan kepada sifat/kualiti yg dimiliki seseorang untuk melayakkan jadi pemimpin

a. Bercita‐cita tinggi & bertenaga
b. Kemahuan untuk memimpin
c. Kejujuran & integriti
d. Keyakinan diri yang tinggi
e. Tahap kemantapan yang tinggi
f. Pengetahuan luas dalam tugas yang dilakukan
g. Tidak pedulikan keperluan pengikut
h. Gagal menjelaskan kepentingan pelbagai sifat relatif
i. Tidak mampu memisahkan antara sebab & penyebab
j. Membelakangkan faktor/peluang keemasan

Teori Tingkahlaku

Ada dua kategori :

Berorientasikan tugas
·         Memberi tugas/arahan tertentu kpd subordinate
·         Harapan adalah subordinate tekun & berprestasi
·         Penekanan kpd ‘deadlines’ utk siapkan kerja
·         Autokratik
·         Bergantung kuasa kedudukan
·         Piawai yang ketat
·         Kawalan yang ketat

Berorientasikan pekerja
·         Wujudkan hubungan pemimpin – pekerja
·         Yakin meyakini
·         Hormat & menghargai sumbangan pekerja
·         Membantu masalah
·         Memberi galakkan
·         Hubungan mesra
·         Memberi peluang pekerja membuat keputusan

Teori Kontingensi
·         Mengambil kira faktor situasi yang akan mempengaruhi keberkesanan kepimpinan.
·         Situasi tahap struktur tugas yang dijalankan.
·         Situasi kualiti perhubungan antara pemimpin & ahli.
·         Situasi kedudukan kekuasaan.
·         Situasi kejelasanan pesanan/arahan kerja.
·         Situasi norma kumpulan.
·         Situasi kesediaan maklumat.
·         Situasi penerimaan pengikut terhadap keputusan pemimpin.
·         Situasi kematangan pengikut.

TEORI KONTINGENSI
Tiga (3) model teori kontingensi
a. Model Kontingensi Fiedler
b. Model Situasi Hersey‐Blanchard
c. Model Teori Laluan‐
Matlamat/Ganjaran (Evans & House)


No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...