BAB 4: KEPIMPINAN
DAN ORGANISASI
KEPIMPINAN
SEKOLAH
Kepemimpinan
adalah seni untuk mempengaruhi tingkah laku manusia, kemampuan untuk membimbing
orang, mempengaruhi & membimbing seseorang demi mencapai tujuan-tujuan
tertentu mempunyai cara dan seni sendiri. Robert Kreither - Keupayaan
mempengaruhi anggota untuk mencapai tujuan organisasi secara sukarela.
Pengertian ini menekankan pada kemampuan pemimpin yang tidak memaksa dalam menggerakkan
anggota organisasi agar melakukan pekerjaan/kegiatan yang terarah pada tujuan
organisasi.
ORGANISASI SEKOLAH
Perihal
menginstitusikan sesuatu (badan, organisasi, kaedah) supaya kukuh dlm
masyarakat atau sesuatu kelompok (sekolah). *Dewan Bahasa & Pustaka. Organisasi
sekolah membantu pengurusan untuk mencipta sebuah keadaan yang efektif di
sekolah. Sistem di sekolah lebih tersusun untuk mewujudkan suasana kondusif.
ORGANISASI DAN
KEPIMPINAN SEKOLAH
PENGETUA
- Pemimpin/Ketua
- Pengurus kurikulum dan kokurikulum
- Pengurusan tenga pengajat dan kakitangan
- Pengurusan dalaman dan luaran
PENOLONG KANAN
- Mengajar
- Membantu pengetua dalam pengurusan kurikulum
- Bantu dalam pentadbiran harian
PENOLONG KANAN HAL EHWAL MURID
- · Mengajar
- · Pengurusan kebajikandan disiplin pelajar
- · Kemasukan dan pendaftaran pelajar
- · Perhubungan awam tugas-tugas lain
PENOLONG KANAN KO-KURIKULUM
- · Mengajar
- · Pengurusan kurikulum dan kokurikulum
- · Perhubungan awam
- · Pentadbiran harian
- · Tugas-tugas lain
GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
- · Menyusun program pelaksanaan bimbingan dan kaunseling
- · Memberikan khidmat kaunseling kepada pelajar menyusun laporan
- · Membuat rancangan tahunan sekolah
GURU KELAS
- · Buku daftar kedatangan
- · Pengurusan yuran khas
- · Perkara-perkara akademik
- · Bantuan kewangan
- · Biasiswa
- · Tugas-tugas lain
GURU
- · Mengajar
- · Membuat perancangan P&P
- · Menjaga disiplin, keselamatan dan kebajikan murid
- · Mentadbir dan mengurus bilik darjah
- · Tugas-tugas lain
MURID
- · Mematuhi dan memahami peraturan sekolah
- · Menjaga dan memelihara harta benda sekolah
- · Menjaga serta meningkatkan kebersihan sekolah
- · Memahami susun lapis masyarakat di sekolah
- · Menghormati lagu sekolah
TEORI KEPIMPINAN
TEORI SIFAT
Penekanan kepada sifat/kualiti yg dimiliki seseorang untuk melayakkan
jadi pemimpin
a. Bercita‐cita tinggi & bertenaga
b. Kemahuan untuk memimpin
c. Kejujuran & integriti
d. Keyakinan diri yang tinggi
e. Tahap kemantapan yang tinggi
f. Pengetahuan luas dalam tugas yang dilakukan
g. Tidak pedulikan keperluan pengikut
h. Gagal menjelaskan kepentingan pelbagai sifat relatif
i. Tidak mampu memisahkan antara sebab & penyebab
j. Membelakangkan faktor/peluang keemasan
Teori Tingkahlaku
Ada dua kategori :
Berorientasikan tugas
·
Memberi tugas/arahan tertentu kpd subordinate
·
Harapan adalah subordinate tekun & berprestasi
·
Penekanan kpd ‘deadlines’ utk siapkan kerja
·
Autokratik
·
Bergantung kuasa kedudukan
·
Piawai yang ketat
·
Kawalan yang ketat
Berorientasikan pekerja
·
Wujudkan hubungan pemimpin – pekerja
·
Yakin meyakini
·
Hormat & menghargai sumbangan pekerja
·
Membantu masalah
·
Memberi galakkan
·
Hubungan mesra
·
Memberi peluang pekerja membuat keputusan
Teori Kontingensi
·
Mengambil kira
faktor situasi yang akan mempengaruhi keberkesanan kepimpinan.
·
Situasi tahap
struktur tugas yang dijalankan.
·
Situasi kualiti
perhubungan antara pemimpin & ahli.
·
Situasi
kedudukan kekuasaan.
·
Situasi
kejelasanan pesanan/arahan kerja.
·
Situasi norma
kumpulan.
·
Situasi
kesediaan maklumat.
·
Situasi
penerimaan pengikut terhadap keputusan pemimpin.
·
Situasi
kematangan pengikut.
TEORI KONTINGENSI
Tiga (3) model teori kontingensi
a. Model Kontingensi
Fiedler
b. Model Situasi
Hersey‐Blanchard
c. Model Teori Laluan‐
Matlamat/Ganjaran
(Evans & House)
No comments:
Post a Comment