Saturday, December 22, 2018

RUMUSAN BAB 9

BAB 9: PENGURUSAN DISIPLIN


PENGENALAN
Salah satu aspek pengajaran dalam bilik darjah yang perlu diberikan perhatian serius oleh para guru ialah pengurusan bilik darjah dan tingkah laku murid. Ramai dalam kalangan guru berasa keletihan dan mengalami stress disebabkan pengurusannya lemah. Pengurusan tingkah laku merupakan bentuk kemahiran yang perlu diperoleh dan terus diasah oleh guru (Roffey, 2002). Pengurusan tingkah laku boleh ditakrifkan sebagai satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai. 

ISI-ISI PENTING
Oleh yang demikian, guru perlu memainkan peranan utama dalam memastikan tingkah laku dan disiplin pelajar dalam keadaan terkawal. Pertama, guru hendaklah mempunyai pengetahuan tambahan tentang murid-muridnya. Maka, guru seharusnya berbincang dengan anak murid untuk membuat senarai jangkaan-jangkaan bertingkah laku pada hari pertama persekolahannya. Set peraturan tingkah laku yang baik perlu dibina lebih awal bagi mengintegrasikan dengan peraturan sekolah. Kedua, pertimbangn yang sewajarnya harus dilakukan oleh guru supaya para pelajar tidak menjadi mangsa ketidakadilan. Oleh itu, guru hendakalah memastikan dirinya sentiasa bersabar dan bertenang dan tidak menunjukkan reaksi negatif terhadap pelajar. Guru juga perlu mengingatkan murid tentang peraturan dan prosedur berkaitan tingkah laku dalam bilik darjah. Selain itu, guru perlu memastikan bahawa segala tindakan mereka adalah bersifat profesional.
Guru wajar mengendalikan salah laku pelajar dengan betul dengan mengenalpasti kesalahan yang dilakukan oleh murid lalu memahami sebab disebalik salah laku berkenaan. Guru harus peka terhadap bahasa yang digunakan mereka atau panggilan nama terhadap murid. Langkah-langkah yang sesuai perlu dikaji dengan mendalam oleh guru untuk mendisiplinkan murid. Guru perlu bersikap demokratik dengan memaklumkan kepada murid tentang pilihan yang diberikan samada untuk memohon maaf dan bertingkah lku baik atau menerima akibatnya. Guru perlu mendekati dan menanya murid sama ada mempunyai soalan yang ingin ditanya berkaitan pelajaran atau tugasan.
Dalam konteks ini, guru guru boleh mengaplikasikan teknik dan modifikasi tingkah laku sebagai garis panduan untuk mengawal sikap pelajar. Teknik ini menagamalkan peneguhan positif seperti memberikan pujian secara berkala. Antara teknik-teknik dalam peneguhan positif adalah teknik penghapusan atau tidak mempedulikan, teknik memodel, teknik menghukum atau mendenda, teknik desensitaitasi sistematik, teknik pembetualn atau terlampau, teknik tempoh masa berehat, teknik tindak balas berharga dan teknik membentuk. 

KESIMPULAN
Mengurus salah laku dalam bilik darjah merupakan satu daripada isu pengajaran. Guru perlu berupaya untuk melaksanakan dengan lingkungan peraturan dan garis panduan sekolah, mengaitkan dengan murid dan memaklumkan kepada ibu bapa mengenai masalah tersebut.

RUJUKAN
Roffey, S. (2002). School behaviour and families: Farmework for working together.          London: David Fulton Publishers.

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...