Saturday, December 22, 2018

BAB 10: STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN


BAB 10: STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN

BILIK PEMBELAJARAN

*        Umumnya, bilik darjah ialah tempat berlakunya proses PdP yang melibatkan pelajar dan guru.
*        Khususnya ia merujuk kepada sebuah bilik tempat berlakunya proses PdP di sekolah.
*        Biasanya mempunyai perabot seperti kerusi meja (guru dan pelajar), almari, papan kenyataan, dan papan hitam/putih.
*        Bagi mata pelajaran tertentu, perabot dan alatan disediakan bersesuaian dengan mata pelajaran berkenaan.


Jenis-jenis Pembelajaran

*        Bilik darjah tradisi
*        Bilik darjah terbuka
*        Bilik darjah bercantum
*        Bilik darjah pra sekolah
*        Bilik darjah Pembelajaran Abad ke 21
*        Bilik darjah multimedia
*        Bilik darjah mata pelajaran khas


Bilik Darjah Tradisi

*        Kerusi dan meja disusun baris demi baris.
*        Sesuai untuk aktiviti PdP berbentuk seluruh kelas dan berpusatkan guru.
*        Murid-murid yang mempunyai tubuh badan kecil/kurang aktif/ pendengaran yang kurang, biasanya ditempatkan di barisan hadapan.
*        Aktiviti melibatkan murid dalam proses PdP jarang digunakan menyebabkan murid pasif semasa mendengar pengajaran guru.


Bilik Darjah Terbuka

*        Aktiviti PdP biasanya dijalankan secara berkumpulan/individu di beberapa tempat di bilik darjah secara serentak.
*        Tiada kurikulum ditetapkan dan kebebasan diberikan kepada murid untuk memilih, merancang, dan melaksanakan aktiviti pembelajaran diminati.
*        Ujian, peperiksaan, dan pemberian markah tidak diutamakan, malah dikurangkan kepada peringkat minimum.
*        Murid-murid bebas untuk memilih kumpulan atau melaksanakan projek secara individu.


Bilik Darjah Bercantum

*        Umur murid-murid dalam sesebuah kelas bercantum adalah berlainan, mengikut tahun persekolahan mereka.
*        Bilangan murid dalam satu tahun persekolahan tidak melebihi 14 orang.
*        Semasa guru mengajar murid dalam satu tahun persekolahan, murid-murid dari tahun persekolahan yang lain akan ditinggalkan untuk menjalankan aktiviti pembelajaran sendiri.
*        Biasanya melibatkan sekolah-sekolah di kawasan terpencil/pedalaman dengan bilangan penduduk yang tidak ramai.


Bilik Darjah Prasekolah

*        Kanak-kanak dalam lingkungan 4-6 tahun.
*        Tempat melatih kanak-kanak dalam pendidikan asas secara informal.
*        Kebanyakan aktiviti pembelajaraan melibatkan permainan.
*        Dinding dihiasi dengan gambar/carta/kad berwarna warni.


Bilik Darjah Multimedia

*        Dilengkapi dengan komputer untuk aktiviti PdP.
*        Pelajar digalakkan memperoleh maklumat melalui internet.
*        Strategi PdP adalah berpusatkan pelajar dan bahan.
*        Guru berperanan sebagai fasilitator.
*        Interaksi pelajar dengan komputer adalah lebih banyak daripada interaksi sosial.


Bilik Darjah Mata Pelajaran Khas

*        Menjalankan aktiviti seperti amali/projek tertentu.
*        Bilik darjah dilengkapi dengan alatan yang diperlukan untuk menjalankan aktiviti amali/projek (misalnya sinki, paip air, dll).
*        Meja-kerusi disusun mengikut kumpulan. 


STRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH


Saiz Bilik Darjah

*        Saiz bilik darjah penting kerana ia menjamin keselesaan murid.
*        Ukuran bilik darjah untuk 40 orang murid = 7m x 9 m.
*        Mempunyai ruang yang cukup untuk bergerak dan menjalankan aktiviti.


Susunan Bilik darjah

*        Susunan bilik darjah mempengaruhi faktor psikososial murid dan gaya pengajaran guru.
*        Seharusnya memberi kemudahan kepada murid menjalankan aktiviti pembelajaran berpusatkan murid dan aktiviti kumpulan.


Peralatan

*        Kerusi dan meja murid (mesti sesuai dengan keadaan fizikal murid)
*        Kerusi dan meja guru
*        Papan hitam/putih
*        Papan kenyataan (Jadual waktu, jadual bertugas, carta organisasi, pelan keselamatan, sudut mata pelajaran, sudut bacaan dan rujukan)
*        Rak buku
*        Bahan pengajaran dan pembelajaran


Pencahayaan dan Pengudaraan

*        Mempunyai tingkap dan pintu yang mencukupi.
*        Tingkap dan pintu dibuka untuk membolehkan udara masuk.
*        Bilik darjah yang gelap dan tidak cukup terang akan menjejaskan penglihatan murid.
*        Situasi ini menyebabkan murid mudah berasa letih dan mengantuk.


Ciri Keselamatan

*        Ruang kerja selesa – susun atur perabot
*        Ruang kerja bersih dan selamat – tiada kesan minyak
*        Cahaya dan pengudaraan yang cukup
*        Tempat pengendalian enjin – pengudaraan yang cukup
*        Sudut pameran/hasil kerja murid
*        Stor (bilik khas/almari) untuk menyimpan alatan dan bahan
*        Papan tanda “LARANGAN” “BAHAYA” yang jelas untuk kawasan mesin


Bilik Darjah Pembelajaran Abad ke 21

*        Kerusi dan meja disusun mengikut kumpulan.
*        Murid-murid dibahagikan kepada beberapa bentuk kumpulan mengikut tahap kebolehan.
*        Menggalakkan interaksi antara guru-murid dan murid-murid.
*        Aktiviti murid dapat dilaksanakan dalam keadaan aktif.
*        Murid dibenarkan bergerak dan berbincang dengan guru atau rakan-rakan.

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...