TEORI-TEORI
PERKEMBANGAN MANUSIA
PSIKOLOGI
- Sigmund Freud (1856 – 1939)
- Erik Erikson (1902 – 1994)
- Jean Piaget (1896 -1980)
SOSIOLOGI
- Charles Cooley (1864–1929)
- George Herbert Mead (1863–1931)
Tingkah
laku seorang individu terbentuk oleh akal
fikirannya sendiri dan peranan masyarakat
sekeliling
Jean Piaget (1896 – 1980)
|
the role of social interactions in a
child’s development
|
Charles Cooley (1864 –
1929)
|
People’s self understanding is
constructed, in part, by their perception of how others view them
|
George Herbert Mead (1863 – 1931)
|
A person’s distinct identity is developed
through social interaction
|
SOSIALISASI
- Proses mempelajari peranan, status dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial.
- Satu proses pembelajaran berterusan. Bermula dari pemindahan norma/nilai dalam keluarga/budaya
- Apa yang dipelajari ketika kanak-kanak akan menjadi pendirian atau konsep .
- Semakin dewasa, manusia mempelajari lebih banyak hasil dari interaksi.
JENIS SOSIALISASI
Sosialisasi Primer/ Permulaan
- Berlaku dalam keluarga dan memainkan peranan penting dalam perkembangan masa depan seseorang.
- Di peringkat ini kanak-kanak belajar dari orang dewasa/ ahli keluarga bagi membina konsep diri, personaliti, kemahiran motor, penaakulan dan kemahiran bahasa
Sosialisasi Sekunder/
Penyertaan
- Satu proses sosialisasi rangsangan di luar lingkungan primer (keluarga)
- Proses bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui agen sosialisasi seperti rakan sebaya, guru, media massa, bahan ditonton/ dibaca, sekolah, gender, kelas sosial dan ras.
- Individu akan memilih peranan sendiri yang dirasakan sesuai untuk dirinya
Resosialisasi/
sosialisasi semula
- Proses seseorang menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara hidup sedia ada
- Boleh berlaku dalam situasi perubahan suasana, citarasa sama ada dalam masyarakat, sekolah, bilik darjah dll
SOSIALISASI DAN
PENDIDIKAN
- Sosialisasi sebagai matlamat pendidikan di Malaysia
- Guru & rakan sebagai agen sosialisasi
- Sosialisasi berlaku melalui interaksi sosial antara seorang individu murid dengan guru dan rakan
- Interaksi sosial di sekolah umumnya dan dalam bilik darjah/semasa pembelajaran khususnya
Guru
Sebagai Model- Kamus Dewan edisi ke empat, model didefinisikan sebagai “Seseorang atau
sesuatu yang dapat dijadikan
contoh atau teladan (untuk ditiru atau
diteladani)”
Penampilan
& Bahasa Tubuh
- Perlu menunjukkan ciri-ciri profesionalisme guru dan mengikut etika berpakaian
- Rujuk pekeliling ikhtisas yang berkaitan untuk panduan pemakaian guru di bilik darjah
- Bahasa tubuh menyampaikan mesej kepada murid mengenai perwatakan dan kewibawaan sebagai seorang guru
- Senyum dan mempunyai kontak mata dengan murid
- Gerak-geri yang bertenaga dan bersemangat
Bahasa Tubuh
- Ekspresi muka: senyum, tenang
- Kontak mata: menunjukkan keprihatinan dan juga sebagai tanda amaran
- Paralinguistik: kekuatan nada suara, tonasi, artikulasi, berhenti sejenak, dan kelajuan percakapan
- Postur Tubuh: menggambarkan tahap minat, keterbukaan, & tahap emosi. Berpeluk tubuh, menyeluk saku
- Pergerakan badan: tidak statik di hadapan kelas/di meja, bergerak menghampiri murid, beri peluang kepada murid yang pemalu untuk bertanya
- Ruang peribadi dan sentuhan: peka dengan ruang peribadi murid dan sensitiviti masyarakat setempat, sentuhan pada bahu sebagai galakan
Contoh Teladan
- Menunjukkan minat terhadap perkara yang diajar
- Sentiasa ceria, tenang, dan mempunyai unsur humor
- Mengamalkan komunikasi berkesan
- Ikhlas ketika mengajar
- Menggalakkan semangat kekitaan dan prihatin terhadap semua murid
- Berempati dengan masalah yang dihadapi murid
Pengetahuan yang luas
- Sentiasa memperkembangkan pengetahuan dan kemahiran dalam subjek yang diajar
- Mempunyai pengetahuan mengenai hal ehwal semasa
- Bersikap kreatif dan inovatif dalam pengajaran
Sifat Kepimpinan
- Kepimpinan autokratik, demokratik, dan laissez-faire
- Menggunakan kepimpinan yang bersesuaian dengan situasi
Dinamika dalam Bilik
Darjah
- Pembentukan kumpulan-kumpulan kecil yang mempunyai ciri, nilai, tingkah laku, dan minat yang sama.
- Kajian sosiometri untuk mengenal pasti pola interaksi dan persahabatan dalam bilik darjah.
- murid yang disukai/paling berpengaruh
- kelompok-kelompok kecil yang rapat
- murid terpinggir/tidak disukai
Faktor yang
mempengaruhi pembentukan dinamika dalam bilik darjah
- Jantina
- Bangsa/agama
- Status sosioekonomi
- Pencapaian akademik
- Personaliti
- Gaya pembelajaran
Peranan guru dalam
dinamika kumpulan
- Mengenal pasti bentuk dinamika kumpulan dalam bilik darjah
- Memberi perhatian kepada kumpulan murid yang terpinggir/tidak disukai
- Menggunakan kuasa penularan
- Bimbing kumpulan untuk membentuk ciri-ciri yang diingini
- Guru sendiri bertindak sebagai model
Interaksi dalam
Pembelajaran
- Saling tindakan/berhubungan antara dua atau beberapa pihak.
- Interaksi dua pihak: interaksi seorang guru dengan seorang muridnya.
- Interaksi beberapa pihak: interaksi murid-murid dalam aktiviti pembelajaran
- Interaksi lisan dan bukan lisan
Jenis Interaksi
1.
Interaksi Sehala
·
Gaya
kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara AUTOKRATIK
·
Pembelajaran
berpusatkan guru
·
Guru sebagai
pemberi/penyampai maklumat dan kemahiran manakala murid sebagai penerima
maklumat
·
Murid bersikap
pasif, jarang berkomunikasi dengan guru atau murid yang lain.
·
Kurang berkesan
sekiranya diamalkan pada keseluruhan proses P&P
·
Sesuai digunakan
semasa memberi arahan/taklimat atau fakta penting kepada murid
2.
Interaksi Dua
Hala
·
Penyertaan murid
alam P&P melalui interaksi guru-murid.
·
Guru bertanya
murid tentang pengajaran yang disampaikan untuk menilai kefahaman murid
·
Murid bertanya
soalan sekiranya tidak memahami pengajaran
·
TIADA interaksi
antara murid-murid
3.
Interaksi
Kumpulan
·
Gaya
kepimpinan/pengelolaan aktiviti pembelajaran secara DEMOKRATIK
·
Interaksi aktif
berlaku antara guru-murid dan murid-murid
·
Guru bertindak
sebagai fasilitator
·
Murid-murid
saling berbincang dan berkomunikasi
·
Mewujudkan
kerjasama, hormat-menghormati, toleransi, bertukar fikiran, dan tolong-menolong
·
Sering diamalkan
dalam tugasan amali, projek, dan pembentangan
- Mengamalkan sistem demokratik dalam proses pembelajaran
- Penyoalan dalam pengajaran
- Mempelbagaikan aktiviti pembelajaran
- Menggunakan kaedah pembelajaran koperatif
- Menggalakkan pembelajaran dalam kumpulan kecil
- Memupuk sikap yang betul terhadap interaksi
No comments:
Post a Comment