Saturday, December 22, 2018

BAB 7: PENGURUSAN SUMBER


BAB 7: PENGURUSAN SUMBER

Konsep Pusat Sumber
      Suatu tempat - yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa.
      Perkhidmatan - yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam pembelajaran.
      Koleksi bahan - yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan.
      Agen perubahan - yang dapat memupuk potensi dan minat pelanggan di bidang pembelajaran.

Objektif Pusat Sumber
  1. Kecemerlangan pendidikan
  2. Penggunaan kemudahan
  3. Pemupukan tabiat belajar
  4. Penghasilan bahan
  5. Perkhidmatan pembelajaran
  6. Kemahiran maklumat
Fungsi Pusat Sumber
  1. Mengenal pasti dan menyediakan koleksi bahan untuk keperluan kurikulum dan ko-kurikulum
  2. Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran
  3. Tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan
  4. Pintu masuk maklumat dari agensi luar
  5. Mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum
  6. Penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat
  7. Pengembangan kemahiran pembelajaran kendiri
  8. Penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan
  9. Penyedia perkhidmatan reprografi dan rakam salin
Ciri-ciri pusat sumber yang berkesan
  1. Warga sekolah tahu dan kenal pengurus PSS
  2. Terdapat  pelbagai aktiviti galakan penggunaan PSS
  3. Perkhidmatan dan koleksi digunakan dalam proses PdPc
  4. Lokasi PSS di tengah-tengah kawasan sekolah agar mudah dan cepat dikunjungi
  5. Warga sekolah suka dan senang datang menggunakan PSS.
  6. Warga sekolah faham peranan PSS sebagai khidmat bantu kurikulum
  7. Mempunyai koleksi yang sesuai, mencukupi, terkini dan menarik . 
Langkah pembentukan pss berkesan
  1. Penubuhan AJK dan pelantikan kaki tangan.
  2. Rancangan pengoperasian
  3. Rancangan pengurusan perkhidmatan
  4. Latihan dan bengkel untuk kaki tangan (petugas)
  5. Pengurusan kemudahan fizikal dan keceriaan.
  6. Orientasi dan penerangan kepada pelanggan
  7. Kemas kini rekod pengurusan (koleksi)
  8. Promosi dan galakan penggunaan.
  9. Penyemakan stok & penyediaan laporan tahunan
Pembelajaran Berasaskan Sumber
·         meliputi satu mata pelajaran tertentu atau melibatkan berbagai disiplin pelajaran
·         dibimbing oleh guru dan berpusat kepada murid
·         bersifat individu atau secara kumpulan
·         menggunakan bahan bagi pembelajaran secara individu atau kumpulan

Komponen Pembelajaran Berasaskan Sumber
·         penggunaan buku teks
·         aktiviti penelitian
·         pencarian bahan dari pelbagai sumber
·         latihan penyelesaian masalah
·         penggunaan alat pandang dengar.

Dasar Pembelajaran Berasaskan Sumber
·         pengajaran melalui kerja projek
·         pengajaran unit yang berintegrasi
·         pendekatan inter disiplin
·         pembelajaran individu secara aktif

Ciri-ciri Pembelajaran Berasaskan Sumber
  1. Aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan.
  2. Melibatkan pelajar belajar secara aktif.
  3. Dengan menyajikan berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dan saluran komunikasi, motivasi belajar akan dapat ditingkatkan.
  4. Memberi peluang kepada pelajar belajar mengikut keupayaan.
  5. Lebih fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar.
  6. Mengembangkan sikap yakin kepada diri sendiri dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat.

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...