BAB 12:
PENGURUSAN
MURID PELBAGAI UPAYA
PENGENALAN
•
Membincangkan bagaimana pengurusan yang khusus kepada
pelajar yang berkeperluan khas.
•
Program-program pendidikan yang menggunakan
kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan
fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas.
PEMULIHAN
•
Program pemulihan merupakan “satu program pendidikan
untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran 3M yang
kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru
yang khusus, di ruang yang khusus.”
•
Murid pemulihan merupakan “Murid yang menghadapi
kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor
persekitaran dan bukan kognitif”.
Konsep Pemulihan
•
Mengutamakan prinsip ‘menyelesaikan masalah seawal
mungkin’ supaya tidak kronik.
•
Perbezaan minat, pengalaman, bakat dan gaya belajar
mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat menguasai sesuatu kemahiran
berbanding rakan sebayanya
Ciri-ciri Kanak Pemulihan
•
Rendah diri
•
Pasif
•
Mengganggu rakan
•
Kerap tidak hadir sekolah
•
Lemah pemahaman
•
Malas
•
Cepat bosan
Peranan Guru
•
Menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang
berlainan mengikut personaliti murid.
•
Membentuk personaliti baik dalam diri setiap orang
murid.
Peranan Guru
•
Menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang
berlainan mengikut personaliti murid.
•
Membentuk personaliti baik dalam diri setiap orang
murid.
PENGAYAAN
•
Memberi aktiviti tambahan kepada murid yang dapat
menguasai satu-satu kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal
daripada itu.
•
Murid-murid dapat meluaskan pengetahuan berhubung
dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan unit pembelajaran secara mendatar
Konsep Pengayaan
•
Melibatkan murid-murid yang berpencapaian melebihi
sederhana dalam penguasaan kemahiran asas.
•
Dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti tambahan kepada
aktiviti-aktiviti asas di dalam atau luar kelas.
•
Bercorak
belajar sendiri dan bimbingan guru pada tahap minima.
Objektif Pengayaan
•
Membolehkan murid menjalani aktiviti yang lebih
mencabar kebolehan mereka disamping menambahkan minat dan pengalaman yang dapat
membantu mereka ke arah perkembangan diri dan bakat mereka.
Jenis Pengayaan
•
Pengayaan (mendatar) adalah aktiviti yang berdasarkan
kepada kebolehan murid dalam sesuatu kumpulan.
•
Pengayaan (menegak) adalah aktiviti yang berdasarkan
minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja.
BERKEPERLUAN KHAS
•
Individuals who differ from societal or community
standards of normalcy. These differences may be due to significant physical,
sensory, cognitive or behavioural characteristics. Many of these children may
require educational program customized to their unique needs” -Garciulo (2003)
Pintar Cerdas
•
Menurut Ross (1993), pelajar pintar cerdas
didefinisikan sebagai pelajar yang dikenal pasti semasa pra sekolah, sekolah
rendah atau sekolah menengah yang menunjukkan prestasi bakat yang cemerlang
atau menunjukkan potensi untuk melakukan pencapaian di tahap yang sangat tinggi
berbanding dengan rakan sebaya yang lain.
Ciri-ciri Pintar Cerdas
•
Perbendaharaan kata yang lebih luas,
•
Mempunyai kematangan dari segi penggunaan istilah,
•
Keistimewaan dalam matematik,
•
Mencari kesempurnaan kendiri,
•
Tidak mudah berpuas hati dengan jawapan yang mudah,
•
Petah berkomunikasi.
Pendidikan Pintar Cerdas
•
Kurikulum akademik yang diubahsuai.
•
Kurikulum sedia ada tidak sesuai dengan IQ yang
tinggi.
•
Mengandungi proses berfikir secara kritis dan kreatif
Autisme
Autisme bermaksud kecelaruan neurologikal otak
sehingga menjejaskan fungsi otak dalam aspek-aspek kognitif, bahasa dan
komunikasi, sosial dan emosi
Ciri-ciri Autisme
•
Sukar berkomunikasi
•
Mengelak untuk bertentang mata
•
Emosi tidak seimbang
•
Mencedera diri sendiri
•
Sukar memahami orang lain
•
Pasif
Pendidikan
Autisme
•
Pendidikan di sekolah kerajaan, swasta atau pemulihan
dalam komuniti (PDK)
•
Program bersepadu dan terancang.
•
Pendekatan yang dijalankan adalah dari segi tingkah
laku pelajar
•
Pendidikan inklusif
Disleksia
•
Disleksia merupakan keadaan di mana seseorang
mengalami masalah membaca yang amat serius. Istilah lain yang digunakan untuk
mengambarkan masalah ini ialah buta huruf.
Ciri-ciri
Disleksia
•
Disparaxia (masalah koordinasi motor-mata-tangan).
•
Diskalkulia (merujuk kepada masalah matematik).
•
Disgrafia (merujuk kepada bahasa).
Pendidikan
Disleksia
•
Pendekatan multi sensori merupakan pendekatan yang
paling sesuai.
•
Menggabungkan beberapa deria seperti deria rasa atau
sentuhan, penglihatan, pendengaran dan pergerakan.
Deria-deria ini dijalankan serentak bagi memudahkan
kaedah pengajaran terhadap pelajar disleksia
TEORI KECERDASAN PELBAGAI
•
Diasaskan oleh Dr Howard Gardner pada tahun 1983.
•
Menurut beliau kecerdasan bukanlah diwarisi melalui
keturunan semata-mata tetapi ia juga dipengaruhi oleh faktor pemakanan, budaya,
persekitaran, peluang pendidikan dan suasana pembelajaran.
•
Memperkenalkan
9 jenis kecerdasan untuk mengukur tahap kecerdasan individu.
Kecerdasan
Logik-Matematik
•
Pelajar mempunyai kelebihan dalam matematik.
•
Golongan yang mempunyai pemikiran yang saintifik,
pemikiran secara heuristik, induktif dan deduktif, membuat inferens,
generalisasi, perhitungan dan pengujian hipotesis.
Kemahiran dominan di bahagian otak kiri memungkinkan
seseorang itu berfikir secara konseptual dan abstrak
Kecerdasan
Verbal-Linguistik
•
Golongan ini mempunyai kebolehan dalam menggunakan
bahasa dan kata-kata dalam menyampaikan sesuatu sama ada melalui lisan atau
penulisan.
•
Memahami bahasa yang kompleks selain lebih sensitif
dan peka terhadap sesuatu perkataan.
•
Mahir dalam memanipulasikan ayat, tatabahasa atau struktur
bahasa, fonologi iaitu unsur bunyi, semantik iaitu makna bahasa, pragmatik
iaitu penggunaan bahasa, dan pengucapan awam.
Kecerdasan
Muzik
•
Golongan ini mempunyai kebolehan dalam bidang muzik
sama ada menggemari, mendiskriminasi, mengekspresi, mempersepsi, membeza,
mengubah dan meluahkan perasaan melalui muzik.
•
Peka terhadap bunyi nonverbal iaitu bunyian daripada
alam semulajadi seperti binatang, guruh dan angin.
•
Kecerdasan muzikal ini mempunyai hubungan yang paralel
dengan kecerdasan bahasa.
Kecerdasan
Kinestetik Badan
•
Individu jenis ini mempunyai kelebihan dalam
menggunakan badan mereka sama ada sebahagian atau keseluruhannya dalam
berkomunikasi dan menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.
•
Mempunyai kebolehan dalam meluahkan idea atau perasaan
melalui tubuh badan mereka.
•
Mereka juga bijak dalam mengimbangi pergerakan fizikal
dan mental.
Kecerdasan Interpersonal
•
Golongan ini berkebolehan dalam berkomunikasi dan
berinteraksi dengan baik.
•
Mereka berkemampuan dalam memahami dan membezakan
perasaan, keinginan hati, hasrat dan tabiat orang lain.
Mudah bergaul dalam kelompok sosial dan mudah
menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi yang ada
Kecerdasan
Intrapersonal
•
Mempunyai kebolehan dalam menilai diri sendiri dan
mempunyai gambaran yang tepat tentang diri sendiri.
•
Mereka berupaya dalam memperbaiki diri mereka kearah
kehidupan yang lebih baik.
•
Mampu menentukan hala tuju hidup mereka serta sangat
berdisiplin dan mampu hidup berdikari.
Kecerdasan
Ruang Visual
•
Individu ini memahami hubungan antara objek dengan
ruang dan mampu mencipta imaginasi yang agak tinggi.
•
Peka terhadap warna, garisan, bentuk, corak dan ruang
dalam kawasan persekitaran mereka.
•
Mampu berfikir diluar kotak malah berkeupayaan dalam
membuat persepsi atau penilaian alam sekitar dengan tepat .
Kecerdasan
Naturalis
•
Mempunyai kebolehan dalam mengenal pasti, mengkategori
pola, corak atau bentuk yang ada pada alam sekeliling.
•
Golongan yang sangat sukakan alam sekeliling dan
sangat selesa berada bersama alam terbuka.
•
Sangat sensitif terhadap isu-isu mengenai alam sekitar
global, isu kemanusian dan isu sejagat serta meminati unsur kejadian alam.
Kecerdasan
Eksistensialis
•
Mempunyai persoalan-persoalan yang timbul tentang
kehidupan realiti yang sering dilalui oleh golongan manusia.
•
Golongan ini sangat gemar membaca buku-buku falsafah
bagi menjawab setiap persoalan yang muncul dalam fikiran mereka.
•
Golongan ini juga cenderung untuk menelaah nilai-nilai
yang berkembang dalam kehidupan masyarakat, sama ada nilai-nilai tradisional
ataupun nilai-nilai moden yang berkembang pada masa kini.
No comments:
Post a Comment