PENDAHULUAN
Pengurusan adalah satu
proses mengagihkan input-input organisasi dengan cara perancangan, pengarahan
dan pengawalan bagi tujuan mengeluarkan output yang diperlukan oleh pelanggan
supaya objektif organisasi tercapai (Fadlan Jaafar, 2009). Pengurusan murid pula
melibatkan aktiviti perancangan, pentaksiran, pengelolaan, pentadbiran dan juga
pengawalan serta pemulihan kepada murid. Perancangan ini merupakan aspek yang
paling penting kerana ianya akan menentukan objektif dan matlamat yang hendak
dicapai sekaligus menetapkan kaedah-kaedah yang sesuai digunakan.
ISI-ISI PENTING
Tiga elemen
penting dalam pengurusan murid ialah mengurus rekod murid, kesediaan murid
belajar dan memotivasikan murid. Aspek ini perlu diambil oleh guru-guru. Tujuan
mengurus rekod murid ialah bagi memantapkan sistem pengurusan murid di sekolah
dan mengemaskini rekod murid. Hal ini bagi memastikan tiada keciciran maklumat
murid yang direkokan. Seterusnya, rekod murid perlu diuruskan bagi mengetahui
perkembangan akademik, emosi, sahsiah dan tingkah laku pelajar. Selain
guru-guru, rekod murid penting sebagai panduan kepada ibu bapa dalam memahami
kemajuan dan kebolehan anak mereka dan pelajar dapat mengetahui perkembangan
dan potensi diri masing-masing. Kepentingan daripada mengurus rekod murid
adalah guru-guru dapat meningkatkan dan memperkasakan kaedah pengajaran
berdasarkan kekuatan dan kelemahan diri para pelajarnya.
Seterusnya,
kesediaan belajar. Kesediaan pelajar terbahagi kepada tiga iaitu kesediaan
kognitif, afektif dan psikomotor. Kesediaan kognitif ialah peringkat
perkembangan mental untuk menerima rangsangan dan memahaminya, manaakulndan
berfikir serta boleh menghubungkait pengalaman sedia ada seseorang. Kesediaan
afektif pula ialah pembelajaran berkesan yang dipengaruhi oleh sikap pelajar.
Manakala, psikomotor mengenai kesediaan fizikal dan fungsi tubuh badan sebagai
penggerak utama. Ia dipengaruhi oleh kesediaan kognitif serta afektif pelajar.
Langkah
meningkatkan motivasi pelajar ialah menetapkan matlamat yang spesifik dan
mencabar sesuatu yang sukar dicapai. Selain itu, guru boleh memberi idea
tentang langkah-langkah yang boleh diambil bagi mencapai matlamat tersebut.
Instruksi daripada seorang pakar juga perlu dalam membantu memahirkan diri
dalam suatu kemahiran.
KESIMPULAN
Pengurusan murid merupakan
elemen yang penting di bawah pentadbiran sekolah. Pengurusan murid yang
sistematik dan terancang dapat melicinkan dan memudahkan urusan guru dalam
menguruskan urusan murid seperti merekod peribadi murid, rekod pendaftaran,
rekod kedatangan. Data yang disimpan boleh digunakan sebagai rujukan kepada
guru kembali.
RUJUKAN
Tuan Mohd Fadlan Tuan Jaffar. (2009). Kerjaya
Sebagai Guru. Kuala Lumpur: PTS Professional
Publishing Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment