Saturday, December 22, 2018

RUMUSAN BAB 10

BAB 10: STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN



PENGENALAN
Semasa di sekolah guru akan menghabiskan sebahagian besar masa mereka di dalam bilik pembelajaran. Ia merupakan tempat di mana proses pengajaran dan pemudahcaraan berlaku. Pengurusan bilik pembelajaran merujuk kepada proses perancangan, pengorganisasian dan kawalan pelajar serta proses pembelajaran untuk memastikan suasana yang berkesan. Menurut Richard (1994), menafsirkan pengurusan bilik darjah sebagai organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah laku, pergerakkan serta interaksi murid semasa pembelajaran berlangsung supaya pengajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan. 

ISI-ISI PENTING
Pelbagai jenis bilik darjah dan ciri-ciri adalah bilik darjah tradisi, bilik darjah KBSR dan KBSM dan bilik darjah terbuka. Bilik darjah merupakan tempat belajar bagi sekumpulan murid untuk mengikuti pelajaran yang disampaikan oleh seseorang guru dengan penggunaan kaedah seluruh kelas. Antara ciri-ciri bilik darjah ialah kerusi dan meja disusun baris demi baris dan murid-murid yang bertubuh kecil/ penglihatan/ pendengarannya kurang baik ditempatkan di hadapan. Kerusi dan meja sesuai dengan berpusatkan guru dan aktiviti melibatkan murid dalam proses pembelajaran jarang digunakan.
Bilik darjah KBSR dan KBSM pula menekankan aktiviti pembelajaran murid berkumpulan dan interaksi di antara guru dengan murid serta muri dengan murid. Ruang pembelajaran yang disediakan memudahkan murid-murid menjalankan aktiviti pembelajaran. Ciri-ciri bagi bilik darjah ini pula adalah kerusi dan meja disusun mengikut kumpulan dan dibahagikan kepada kumpulan mengikut kebolehan murid-murid. Bilim darjah ini mengamalkan strategi pengajaran berpusatkan kepada murid-murid. Ruang-ruang pembelajaran disediakan untuk memudahkan murid-murid menjalankan aktiviti pembelajaran dan murid-muri menjalankan aktiviti pembelajaran secara keadaan aktif.
Bilik darjah terbuka pula memberi peluang menentukan dan merancang aktiviti pembelajaran sendiri sementara pengajaran guru dikurangkan. Guru hanya sebagai pembimbing untuk membantu murid-murid mencari bahan-bahan sendiri. Ciri-ciri bagi bilik darjah terbuka pula adalah pengajaran dan pembelajaran tertumpu kepada seluruh bilik darjah, pelbagai aktiviti muri dijalankan dalam kumpulan kecil atau secara individu. Muri-murid bebas bergerak dan bekerjasama.

KESIMPULAN
Pengurusan bilik pembelajaran yang baik tidak akan berlaku tanpa perancangan. Pengurusan bilik darjah merupakan tugas penting yang memerlukan pengetahuan, kemahiran, kesabaran dan komitmen yang optimum bagi memperoleh kesan yang maksimum. Guru perlu mendapat maklumat secukupnya tentang bilik darjah dan murid-murid terlebih dahulu. Guru yang lengkap persediaannya akan membolehkan pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan jayanya dan cemerlang.

RUJUKAN
Morphet, Edgar L., Johns; Roe L. and Rellet; TheOdbre L. Educational_Organisasi and Administration, 4th ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentide=Hall, Inc. 1982;
Richards, J. (1994). Reflective Teaching in Second Language Classroom, CUP.

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...