Saturday, December 22, 2018

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


Keperluan perancangan pengajaran dan pembelajaran
Perancangan perlu dilakukan untuk:
- memenuhi masa yang diperuntukkan
- menepati kehendak objektif/  
  matlamat
- berkesan sepanjang waktu    
  pengajaran
- menarik perhatian dan tidak  
  membosankan


Objektif pengajaran

Objektif boleh dalam bentuk:

Objektif implisit
Melibatkan perubahan tingkah laku yang ketara seperti :
- memahami
- mengetahui
- menghargai sesuatu yang telah 
   diajar

 Objektif eksplisit
Melibatkan perubahan tingkah laku yang boleh dilihat seperti
- menyenaraikan
- menjelaskan
- memberikan contoh
- menunjukkan cara yang betul
  terhadap apa yang telah diajarkan

Buku rekod mengajar
Buku himpunan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Berdasarkan SPI Bil 3/1999. Buku rekod mengajar wajib mengandungi dua perkara penting :

1.Rancangan Pelajaran Tahunan
2.Rancangan berdasarkan takwim minggu persekolahan.
   isi ringkas rancangan pengajaran  berdasarkan sukatan
   sukatan  kebangsaan




Komponen P&P
Elemen-elemen yang perlu diambil kira dalam merekabentuk pengajaran ialah
- Objektif pengajaran
- Strategi pengajaran yang sesuai
- Bahan bantu pengajaran
- Maklum balas pelajar
- Penilaian

Sumber-sumber pengajaran dan pembelajaran
Sumber ialah bahan yang digunakan semasa proses P&P seperti
- buku teks
- buku rujukan
- buku latihan
- lampiran nota
- Alat audio visual
- LCD
- komputer/ TV
- peta / gambarajah              


Proses P&P
Perlaksanaan P&P

Set Induksi

- Langkah permulaan dalam proses P&P
- Tujuan - untuk menghasilkan aliran pemikiran dan meransang minat pelajar
- Teknik - soalan, kejutan, kaitan dengan pelajaran lalu, isu semasa yang
   berkaitan, gambar atau bunyi

Perkembangan P&P
- Penyampaian isi pelajaran
-Teknik penyampaian guru & Teknik Menyoal
- Penggabungjalinan
- Penyerapan, Pengukuhan &Pengayaan
- Pemulihan &Penilaian
- Hasil pembelajaran murid

 Penutup
Aktiviti yang dijalankan seperti :
1) susulan
2)penilaian objektif pengajaran
3)membuat kesimpulan
4)rumusan



Proses P&P
Perlaksanaan P&P

Set Induksi

- Langkah permulaan dalam proses P&P
- Tujuan - untuk menghasilkan aliran pemikiran dan meransang minat pelajar
- Teknik - soalan, kejutan, kaitan dengan pelajaran lalu, isu semasa yang
   berkaitan, gambar atau bunyi

Perkembangan P&P
- Penyampaian isi pelajaran
-Teknik penyampaian guru & Teknik Menyoal
- Penggabungjalinan
- Penyerapan, Pengukuhan &Pengayaan
- Pemulihan &Penilaian
- Hasil pembelajaran murid

 Penutup
Aktiviti yang dijalankan seperti :
1) susulan
2)penilaian objektif pengajaran
3)membuat kesimpulan
4)rumusan

Persediaan sebelum mengajar
a) Penulisan persediaan mengajar
b) Persediaan ilmu pengajaran dan isi
     pelajaran diajar
c) Persediaan bahan pengajaran
d) Persediaan peralatan pengajaran
e) Persediaan ruang pengajaran
 f) Persediaan kemahiran dalam pengajaran

PENYELIAAN PENGAJARAN AMALI

1. Pengenalan
2. Tunjukcara oleh guru
3. Agihan kerja pelajar
4. Penyeliaan aktiviti amali
5. Penilaian/ refleksi aktiviti amali
6. Pembersihan makmal
7. Penutup


Definisi kajian
Bartlett (2001) berpendapat kajian bermaksud pengumpulan data yang sistematik, pembentangan, dan juga analisis data. Kajian digunakan untuk mengumpul maklumat yang kita gunakan seharian dalam erti kata sistematik untuk memajukan teori atau menyelesaikan masalah.


Kajian Kes Pengurusan Pendidikan
Rasional
kajian kes bertujuan untuk melatih lebih ramai pegawai termasuk jurulatih dan pendidik di Kementerian Pelajaran untuk mengeluarkan kajian kes yang berkualiti. Kes-kes ini dapat digunakan dalam usaha untuk meningkatkan pembelajaran dan pengajaran selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK).

Program Perantis Guru 1 & 2
Konsep
         Bertujuan memberi peluang kepada guru pelatih memahami situasi di sekolah
         Terbentuk berasaskan pendekatan perkembangan selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
         Pendedahan awal

Objektif
Program ini memberi peluang kepada
guru:
         Menyesuaikan diri
          Meninjau persekitaran
          Mengumpul maklumat tentang pengurusan,     
             kurikulum, dan prasarana
          Membuat pemerhatian aplikasi teori P&P dalam
             bilik darjah.
          Merekod pengalaman melalui folio
          Memupuk budaya pemikiran kreatif dan
             reflektif terhadap dunia pendidikan


Bidang tumpuan tugasan PPG
         Pengurusan
          Prasarana
          Kurikulum/Program Bimbingan dan Kaunseling
          Ko-Kurikulum

Peranan dan tanggungjawab guru pendamping
         Membimbing guru pelatih ke arah perkembangan Sahsiah Pendidikan
         Memaklumkan kepada pengetua mengenai kemajuan guru pelatih dari masa ke semasa
         Menjalankan sekurang-kurangnya sekali perbincangan

Peranan dan tanggungjawab pensyarah bimbingan
         Menjelaskan konsep, objektif dan tugasan PPG
         Menyemak folio serta dokumen lain yang berkaitan
         Menggunakan maklumat dan catatan pengalaman guru pelatih dalam folio untuk perbincangan
         Membuat rumusan
         membuat lawatan jika perlu
         Menyimpan rekod penilaian PPG

Kehadiran dalam PPG
         Kehadiran adalah wajib 100% kecuali cuti sakit yang ada pengesahan atau cuti mengejut yang mengakibatkan keluarga
         Sekiranya guru pelatih tidak memenuhi 100%, guru pelatih harus menghabiskan tempoh PPG sebelum Latihan Mengajar
         Guru pelatih yang mempunyai masalah kesihatan disarankan supaya menangguhkan PPG. Risiko adalah tanggungan sendiri

Aspek-aspek yang difokus semasa menjalani PPG
         Interaksi dan komunikasi
         Penglibatan dalam aktiviti sebagai guru pembantu
         Pengurusan bilik darjah
         Perancangan dan pengajaran
         Amalan refleksi
         Sikap dan sahsiah

No comments:

Post a Comment

RUMUSAN BAB 14

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN PENDAHULUAN Kebanyakkan masa pelajar menjalankan sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) ada...